29.1.2015

בחירות 2015: בטל בשישים עולה לאוויר!

יש דברים שלא משתנים. היום מסתיים הליך הגשת רשימות המפלגות לקראת הבחירות לכנסת, ו"יוסי יונה" שוב מוצא עצמו במקום ה-20. אמנם הפעם מדובר עבורו במקום ריאלי, אך ניתן לשער שרוב הציבור ממילא אינו כוסס את ציפורניו בהמתנה לגורלו. השאלה האמיתית שמככבת בדיוני האולפן, הסלון והפרלמנט למיניהם היא: מי המועמד/ת בעל/ת הסיכויים הטובים ביותר להרכיב את הקואליציה הבאה?

בטל בשישים מנסה להשיב על השאלה הזו באמצעות מודל סטטיסטי לניבוי תוצאות הבחירות. את עקרונות המודל תיארנו בעבר, ובקרוב נקדיש פוסט מיוחד לדיון במודל כולו על מורכבויותיו. בקצרה, המודל מבצע מספר רב של סימולציות בהתאם לתוצאות הסקרים המעודכנות, ומשלב לתוכן שורה של הנחות חיצוניות שנועדו לפצות על חולשתם של הסקרים בניבוי תוצאות האמת. בין ה"משתנים החיצוניים" הללו נמנים: הבדלים באחוזי ההצבעה בין אוכלוסיות שונות, מפלגות בעלות נטייה היסטורית מובהקת לשגיאה בניבוי, התחזקות של מגמות 'אופנתיות' בשבועות האחרונים של מערכת הבחירות ותלות חזקה בין מפלגות שונות ביניהן מספר רב של מתלבטים.

בחירות 2015 מציבות אתגר לא פשוט למנבאים. את שלל הסיבות נפרט בקרוב בפוסט נפרד, אולם כבר עתה ניתן להתרשם מתחזית המנדטים המופיעה מימין עד כמה התמונה סבוכה. מה עוד ניתן ללמוד מביקור באתר? בואו ניזכר...


נפתח בתיאור המידע המופיע בצידו הימני של הדף:

  • הגרף הראשון עוקב אחר התחזית היומית של בטל בשישים למספר המנדטים לכל גוש. התחזית מתחילה כ-99 ימים לפני הבחירות, עם איחוד מפלגות העבודה והתנועה תחת המותג "המחנה הציוני". ניתן לראות כי הרשימה המאוחדת ספחה לאיטה כ-3 מנדטים מגוש המרכז שנעו שמאלה. בנוסף, בשבועות האחרונים ניכרת היחלשות הדרגתית (אך מאוד מתונה) של גוש הימין. 
  • הגרף השני מציג בתוך תמונת הגושים את תחזית בטל בשישים עבור מספר המנדטים למפלגות השונות. לשני הגושים הגדולים מספר מנדטים דומה, עם יתרון קל לגוש הימין, בעוד גוש המרכז ממאן לעת עתה להמריא. את המפלגות החרדיות, שבעבר חסו בצילו של גוש הימין, הכללנו הפעם בגוש המרכז-חרדים, למרות שאינן נתפסות על-ידי המודל של בטל בשישים כ"מפלגות מרכז" קלאסיות. לגבי ישראל ביתנו, בחרנו להכלילה בגוש הימין בעקבות שבירתו החזקה של ליברמן ימינה עם חשיפתן של חקירות המשטרה נגד בכירים במפלגתו (לאחר שמקלפים את שכבות הבצל החיצוניות שנשרו בעקבות הפרסום, אנו נותרים עם בסיס המצביעים של המפלגה, שהפרופיל שלו ימני באופן מובהק).
  • הגרף השלישי מתאר את פיזור ההסתברות למספר הכולל של מנדטים בשלושת הגושים על-פי הסימולציות של בטל בשישים. ניתן לראות שישנו סיכוי קטן - אך לא מבוטל - שגוש השמאל יעבור את גוש הימין במספר המנדטים הכולל. מנגד, רק מספר זניח של סימולציות מקנה לגוש המרכז-חרדים סיכוי לעבור בגודלו את גוש הימין (למרות זאת, זהו אינו תסריט בלתי-אפשרי, בעיקר משום שישראל-ביתנו עלולה למצוא עצמה מתחת לאחוז החסימה, ולגרור איתה למצולות עד כ-4 מנדטים של מצביעי ימין)
  • על-מנת לצפות בתחזית בטל בשישים לו הבחירות היו מתקיימות היום, תוך התחשבות במגמות קצרות הטווח העולות מן הסקרים, ניתן ללחוץ על הלינק המתאים בתיבה מימין. טיבן של מגמות כאלה להשתנות, בייחוד כאשר אנו נמצאים מספר שבועות לפני הבחירות, ולכן מומלץ לקחת אותן עם לפחות קורטוב של מלח. עם זאת, המודל של בטל בשישים משער כי תחזית זו משקפת יותר במדויק את הלך-רוחו של הציבור היום.
  • לבסוף, תיבת הטקסט שכותרתה "הסתברות לתרחישים שונים" מציינת את הסיכוי שמפלגות גבוליות תעבורנה את אחוז החסימה ומפרטת את הסיכויים לכך שהרכבים שונים של מפלגות יספיקו להרכבת קואליציה של 61 חברי כנסת לפחות.
את תחזית בטל בשישים נעדכן מעתה באופן שוטף עם פרסום הסקרים, ובסוף כל שבוע נפרסם פוסט מפורט המסכם את התוצאות. בין לבין נשתדל לתבל בפוסטים נוספים בעניינים שונים וגם לשלוף כמה שפנים מהשרוול. 

בינתיים נשמח לפתוח את יריעת התגובות כאן למטה לסדרה של שאלות ותשובות. אל תהססו! 

7 תגובות:

  1. אנונימי30/1/15 19:10

    די מגוחך לדבר על גוש "מרכז-חרדים". אין גוש כזה. יש גוש מרכז ויש חרדים. אני מסכים ש"יש עתיד" משתייכת לגוש המרכז, אבל כחלון אינו כזה, אלא עמוק בימין, גם אם מצביעיו הם אנשי מרכז שפשוט מחפשים את הטרנד החולף לעונה זו.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה נכון, אין הרבה מה לדבר על "גוש מרכז-חרדים", ואכן לא נרבה לדבר עליו כגוש. מה שכן, מדובר באוסף של מפלגות מדף, שבסיכוי גבוה תצטרפנה לקואליציה, בין אם תונהג מימין או משמאל. לכן גודל ה"גוש" הזה חשוב.

      מחק
  2. אנונימי31/1/15 10:26

    אלי ישי בגוש הימין?

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט. אפילו בימין של הימין.

      מחק
  3. קובי1/2/15 16:16

    איזה כיף שחזרתם!
    כמה שאלות:
    * ממה מחושבים הסיכויים לקואליציות השונות? מתמונת המצב הנוכחית או מהתחזית שלכם (אילו הבחירות היו נערכות היום)?
    * איך אתם מסבירים את הפיזור הגבוה של גוש הימין לעומת גוש השמאל? במילים אחרות: למה יש סיכוי קטן שהימין יעבור את 50 המנדטים ואין סיכוי כזה עבור גוש השמאל? איזו מפלגה גדלה בתרחיש כזה, ועל חשבון מי?
    * מיום ליום מתברר שמה שיקבע את זהות ראש הממשלה הוא מספר הממליצים לנשיא (או חקירה פלילית, אבל נניח לזה). אולי תוסיפו תחזית למספר הח"כים שימליצו על נתניהו לעומת הרצוג בהנחות מסוימות (למשל, החרדים וכחלון ימנעו)?

    השבמחק
  4. הי קובי,

    שאלות טובות!

    * הסיכויים מחושבים עפ"י הסימולציות לו הבחירות נערכות במועדן. ייתכן שנוסיף אפשרות להחליף בין שתי האפשרויות.

    * התשובה די פשוטה. בגוש הימין העם איתנו נכנסת לכנסת בכ25% מהמקרים עפ"י התחזית של השבוע האחרון. מנגד, ישראל ביתנו עלולה להימחק. לכן הפיזור רחב. בגוש השמאל, מרצ בינתיים בפנים, ורק בסיכוי נמוך יחסית נמקחת.

    * זו הצעה מעניינת. אבל לשם כך צריך קודם לשפר את התצוגה הגרפית של החלק הזה באתר, ואנחנו עובדים על זה :) מבטיחים שזה יהיה ממכר מאוד.

    השבמחק
  5. אנונימי18/2/15 21:50

    שלום יש לי שאלה,
    האם אפשר לחלק את גוש המרכז למרכז נטייה שמאלה(יש עתיד) ומרכז נטייה ימינה (כולנו) ואם כן מה אם ש"ס ויהדות התורה? מה התנאים שלהם?

    השבמחק