31.1.2015

תמונת מצב ראשונה: 45 יום לבחירות 2015

בדומה לסיבוב הקודם, במהלך החודש האחרון המערכת הפוליטית היתה כמרקחה. מפלגות קמו ונמוגו, מועמדים זינקו מרשימה אחת לאחרת, קריירות פוליטיות ארוכות שנים הגיעו לסיומן ואחרות הפציעו ליום חדש (או חדש-ישן, במקרים מסוימים). כעת, מעט אחרי שהאבק שקע, הגיע הזמן להביט לעבר יום הבחירות בעין מפוכחת.

אך בניגוד לסיבוב הקודם, הפעם זהות המנצח אינה ברורה מאליה. תחזית בטל בשישים מקנה לשני המועמדים - בנימין נתניהו מימין, ויצחק הרצוג משמאל - סיכוי סביר להרכיב קואליציה במגוון דרכים. מהתבוננות חטופה ברשימת התרחישים מימין, דבר אחד ברור: הבחירות האלה אינן תלויות בכל אחת ואחד מאיתנו. הן תלויות בכולנו.

איך מפלגה של 7-9 מנדטים בסקרים מחזיקה בעמדת השפעה כזו? מה אומרים הסקרים של השבוע האחרון? אילו מגמות עולות מהם? בואו נביט מקרוב...

תשעה סקרים פורסמו השבוע בכלי התקשורת, ע"י שישה סוקרים שונים. לצורך הדיון השבוע, בחרנו להתמקד בשש מפלגות עבורן מסתתר סיפור מעניין מתחת למספרים, כל אחת משלה. בטבלה שלהלן ניתן לראות את מספר המנדטים שקיבלה כל מפלגה בכל אחד מהסקרים, ואת ההפרש בין תוצאת כל סקר לתוצאת הסקר הקודם שבוצע ע"י אותו סוקר:


טבלת סקרי השבוע האחרון, ממוצע הסקרים, ותחזיות בטל בשישים

קל להתרשם שזה היה שבוע טוב מאוד לליכוד. ככל שהשבוע התקדם - וכמובן לאור האירועים הבטחוניים בצפון - ניתן לראות שמספר המנדטים של הליכוד הלך ועלה. גם בהשוואה לשבוע הקודם, המפלגה ספחה לעצמה בממוצע כמעט מנדט שלם נוסף. במקביל, המחנה הציוני ממשיך בעלייה ההדרגתית שהחלה לפני מספר שבועות, אך רק בחמישה מהסקרים הוא זוכה למקום הראשון מבין המפלגות. מבחינת המודל של בטל בשישים, שתי המפלגות נמצאות פחות או יותר בשיוויון, עם יתרון קל למחנה הציוני, בייחוד אם הבחירות היו מתקיימות השבוע. ניתן לשים לב שלעומת הסקרים האחרונים השבוע, המודל מעריך את כוחן של שתי המפלגות מעט בחסר, בין היתר לאור הנטייה ארוכת השנים של מפלגות אלו להיתקל בתקרת זכוכית מתחת ל-30 מנדטים.

בשלב זה עוד מוקדם לשפוט את ההשלכות של פרשת אלי אוחנה, אבל אין ספק שנפתלי בנט לא יוצא מחוזק מהשבוע האחרון. הבית היהודי משיל כמעט מנדט בממוצע הסקרים, וכעת נמצא בסכנה לאבד את מקומו כרשימה השלישית בגודלה לטובת הרשימה הערבית המשותפת (לגביה עוד מוקדם לקבוע, אך נראה שהיא מתחזקת ברוב הסקרים השבוע ובתחזית בטל בשישים זוכה לפחות ל-13 מנדטים). במקרה של הבית היהודי, אין ולו סקר אחד שמראה על התחזקות במנדטים, והמודל של בטל בשישים מפולג בדעתו - לו הבחירות היו מתקיימות היום, היה חוזה רק 13 מנדטים למפלגה, אך בראייה קדימה, ההערכה היא שהמפלגה עוד יכולה להתגבר על המהמורה האחרונה ולשמור על כוחה.

אצל יש עתיד ישנה תופעה מעניינת - מצד אחד אין כמעט שינוי בסקרים השונים לעומת השבוע הקודם (מלבד אצל מינה צמח, שם המפלגה מאבדת שני מנדטים). מצד שני, נראה שישנה התפלגות בי-מודאלית עבורה, עם ריכוז של סקרים סביב 8 מנדטים (טלסקר, רפי סמית) ועוד אחד סביב 11 (פאנלס, קמיל פוקס ומאגר מוחות). מוקדם לומר אם יש כאן משהו מעבר לטעות דגימה סטטיסטית, אבל ייתכן שניתן לראות כאן סימן להבדל בין המתודולוגיות של הסוקרים השונים, בעיקר כשמביאים בחשבון שקהל המצביעים של יש עתיד כולל מספר רב של מצביעים "קשי-השגה", כגון צעירים, שאין בידיהם טלפון קווי וגם לא כתובת קבועה. תחזית בטל בשישים מקנה ליש עתיד - מפלגת מרכז והסיעה הגדולה בכנסת הנוכחית - כוח רב יותר מזה שנרשם בממוצע לעת עתה בסקרים.

מה עוד קורה במרכז? בינתיים ממשיכה מפלגת כולנו בתנועת המטוטלת שלה סביב ממוצע של כ-8 מנדטים. אחרי תקופה ארוכה של סקרים מחמיאים לפני ובתחילת מערכת הבחירות, חלה ירידה בכוחה של המפלגה בסקרים והיא ממאנת להתאושש. יחד עם זאת, המודל של בטל בשישים מעריך שלכולנו סיכוי טוב למשוך רבים מן המצביעים המתלבטים ולהפתיע לטובה ביום הבחירות. כולנו נהנית ממעמד מיוחד בקרב המפלגות במערכת הבחירות הזו. קשה מאוד לדמיין הרכב קואליציוני שאינו כולל אותה, והסיכוי להרכבים מועטים אלה נמוך למדי. בהקשר זה יש לציין שיש עתיד, למרות שיוכה הברור לגוש המרכז, אינה נמצאת במצב דומה, בשל המחלוקת עם המפלגות החרדיות.

לבסוף, מגמת ההיחלשות של מפלגת ישראל ביתנו נמשכת. בנקודה הזו בזמן, המפלגה בצרות, והיא ניצבת על סף אחוז החסימה. המודל של בטל בשישים חוזה לה פחות מ80% סיכוי להיכנס לכנסת, גם אם הבחירות יתקיימו במועדן. אף-על-פי-כן, חשוב לזכור שזו אינה מפלגה חדשה, וכי בתוך גוש הימין יש לה גרעין מצביעים נאמן לאורך חמש מערכות בחירות בשש-עשרה השנים האחרונות, וזה על רקע מספר רב של פרשיות וחקירות משטרתיות שהופיעו ונעלמו לאורך השנים. מוקדם להספיד אותה.

אם כן, איזו קואליציה נראה בסוף?

עפ"י הסימולציות של בטל בשישים וההסתברות לתרחישים שונים, המספרים מאפשרים בנקל להקים ממשלת אחדות, בצורות מצורות שונות. גוש הימין-חרדים הקלאסי, שבבחירות האחרונות קרס ברגעי האמת אולם השכיל בכל זאת לאסוף 61 מנדטים, מצליח לשמור על כוחו רק בכ-30% מהסימולציות של המודל. כולנו יודעים שמשרד האוצר יספיק על-מנת להטות את הכף, אבל בה בעת ישנו סיכוי לא מבוטל שגם לגוש השמאל - עם או בלי הרשימה הערבית המשותפת - יש עתיד.

יותר מ-6 שבועות לבחירות, הכל פתוח. וכמו בפתיחת כל מערכת בחירות, נותר לראות האם פתיחת הקמפיינים הרשמית של המפלגות השונות, עלייתן של תוכניות הסאטירה השונות והופעתם של תשדירי התעמולה בערוצי הטלוויזיה ייצרו שינויים משמעותיים יותר מאלו שאירעו עד כה בשבועות האחרונים. ואולי תהיה עוד הסלמה ביטחונית?

6 תגובות:

  1. אנונימי1/2/15 13:26

    היי,
    האם בתחזית לקחתם בחשבון את ההפתעות שהיו במערכות הבחירות האחרונות שבו הסוקרים לא הצליחו לנבא את עלייתן של מפלגות המרכז יש עתיד/קדימה/הגימלאים?

    השבמחק
  2. היי,

    בוודאי שלקחנו את זה בחשבון. זו מטרת המודל! לנבא עד כמה שאפשר באופן מדויק את תוצאות הבחירות (ולספק הסתברויות לתרחישים שונים).
    ניתן לקרוא בפוסטים קודמים, ממערכת הבחירות של 2013, כיצד המודל שלנו ניבא בדיעבד את תוצאות הבחירות הקודמות. לקראת המערכה הנוכחית, ביצענו מספר שינויים בהנחות היסוד של המודל, וביצועיו השתפרו. נפרט על כך בקרוב.

    השבמחק
  3. אנונימי3/2/15 01:43

    שלום,
    יש לי בעיה קלה עם ההסתברויות:
    הסיכוי להרכבת ממשלה של גוש הימין + ש"ס + יהדות התורה מופיע כ-33%.
    לעומת זאת הסיכוי להרכבת ממשלה של גוש השמאל + יש עתיד + כולנו הוא 47%.
    אבל אלה אמורים היות מאורעות כמעט משלימים, שהרי כל מפלגה נמצאת בדיוק באחד משני ההרכבים האלה (והסיכוי לבדיוק 60-60 לא נראה לי משמעותי).
    ההשערה שלי היא שזה קשור לסיכוי של העם איתנו לעבור את אחוז החסימה, ושלא כללתם אותה כחלק מגוש הימין. אם כן נראה לי שיש משהו מטעה בלא לכלול אותה בקואליציה הראשונה שכן היא בוודאי חלק ממה שמקובל לקרוא לו גוש הימין-חרדים (ואולי המפלגה היחידה שהיא גם ימנית מובהקת וגם חרדית מובהקת).
    האם נכון שיחד עם המפלגה הזו הסיכוי לממשלת ימין-חרדים (בלי כולנו) הוא גדול מ-50%?
    אם זה אכן העניין, ומאחר שהסיכוי של העם איתנו לעבור את אחוז החסימה הוא 24%, מהו התרחיש הסביר ביותר בהנתן שהעם איתנו עוברת את אחוז החסימה, אך בכל זאת אחד מהגושים שלמעלה (בלי לכלול בהם את העם איתנו) יכול להרכיב קואליציה?
    תודה.

    השבמחק
  4. אנונימי,

    תודה רבה על ההערה! אכן נפלה טעות הקלדה בהסתברות של התרחיש בו גוש הימין + ש"ס + יהדות התורה יעבור את 60 המנדטים. ההסתברות לכך היא 43%. ההסתברות של התרחיש השני שמנית - גוש השמאל + יש עתיד + כולנו יקבלו 61 או יותר - היא 47%, כפי שרשום. בנוסף, ישנה הסתברות של 10% ששני ההרכבים יהיו בשיוויון (שים לב שעפ"י התחזית של בטל בשישים, המצב הצפוי הוא 59-61, כך שהתסריט של 60-60 אינו זניח כלל וכלל), ושלושת המקרים יחד משלימים ל-100%.

    (מובן מאליו שמפלגתו של אלי ישי שייכת לגוש הימין.)

    השבמחק
  5. אנונימי3/2/15 17:52

    עילי,

    הבנתי, תודה רבה. זה נראה לי נתון די משמעותי לניתוח שלמעלה, שהרי אם יהיו 61 לימין-חרדים, והסיכוי לכך (43%) הוא כמעט חצי-חצי, נדמה לי שזהות ראש הממשלה תהיה ברורה וכוח המיקוח של כולנו ויתר המפלגות יהיה קטן הרבה יותר. אחרת כנראה שעמדת כולנו תהיה מאוד משמעותית למבנה הממשלה.

    רן

    השבמחק
  6. אנונימי18/2/15 13:08

    שלום,

    מה בענין ההסתברות לקואליצית ימין - מרכז (הליכוד + הבית היהודי + כולנו + יש עתיד + ישראל ביתנו)?

    תודה

    השבמחק