23.12.2012

תמונת מצב: 30 ימים לבחירות

השבוע האחרון לא סיפק חדשות מרעישות או נתונים מפתיעים. בהשוואה לתמונת המצב האחרונה, תחזית בטל בשישים נותרת יציבה למדי, כאשר גוש הימין מאבד מנדט בודד לטובת גוש המרכז. עם שלם, קדימה ועוצמה לא מצליחות לעבור את אחוז החסימה.

למרות זאת, פרשנים ומועמדים רבים נתלים בנתונים שונים בסקרים על-מנת לאושש או להפריך טענות שונות לגבי התחזקות או היחלשות של מפלגות שונות. המודל הסטטיסטי בבסיסו של בטל בשישים משתדל כמובן לסנן את הרעש עד כמה שאפשר ולנפק תחזית יציבה ואמינה לקראת יום הבחירות. 

אך האם בכל זאת ניתן להצביע על מגמות כלשהן, ולו קצרות-טווח ונידונות לחלוף, העולות מנתוני השבוע האחרון? מה היה קורה לו הבחירות לכנסת התשע-עשרה היו נערכות השבועבואו נבדוק זאת יחד...

בטבלה הבאה מופיעים גדלי הגושים כפי שנמדדו בסקרים של השבוע האחרון, ואחריהם הממוצע השבועי ותחזית בטל בשישים. ניתן להתרשם מיד שלא היו השבוע אירועים מעניינים והתחזית נותרה כמעט ללא שינוי.

מטבלת המפלגות ניתן לראות שהליכוד-ביתנו מאבד מכוחו. הבית היהודי מתחזקת בכמה מן הסקרים, אולם לא ממריאה כפי שחזו כמה מן הסקרים בשבוע שעבר. עפ"י תחזית בטל בשישים, המפלגה השלישית בגודלה בכנסת התשע-עשרה תהיה ש"ס, אולם הבית היהודי נושפת חזק בעורפה ועוד מוקדם לסתום את הגולל על המירוץ הדו-ראשי הזה.
מפלגת התנועה מצליחה בקושי לשמור על כוחה בתחזית בטל בשישים, אולם ניכרת מגמה קלה של ירידה, כנראה לטובת מפלגת יש עתיד, שמתחזקת השבוע בסקרים.
מפלגת העבודה נותרת ללא שינוי. יש לה בסיס איתן של תומכים והיא אינה דועכת בסקרים (כפי שקורה למפלגת הליכוד-ביתנו בראש גוש הימין), אולם היא ממאנת לפרוץ את תקרת 20 המנדטים כבר כמה שבועות.

לבסוף, על-מנת להמחיש את המגמות קצרות הטווח שמסתמנות בשבוע האחרון, נציג את טבלת ההרכב לכנסת התשע-עשרה עפ"י בטל בשישים, לו הבחירות היו נערכות השבוע. מטבלה זו ניתן לראות שהליכוד-ביתנו והתנועה נמצאים בסכנה של הדרדרות נוספת ואילו יש עתיד ניצבת בפני התחזקות למספר דו-ספרתי של מנדטים. מעתה נציג בכל שבוע טבלה מעין זו, כאשר חישוב המגמות מבוסס על סקרי סוף השבוע בלבד על-מנת לסנן אירועים חדשותיים חולפים שעלולים להשפיע באופן זמני על הסקרים. בשלב זה, למעלה מארבעה שבועות לפני הבחירות, אנו ממליצים לקחת אותה בעירבון מוגבל, שכן מטבען מגמות קצרות טווח עשויות להתהפך במהרה.


14 תגובות:

  1. יוריק קרמר30/12/12 09:17

    מאד מעניין. אני מחכה בסקרנות לראות מי מהסוקרים מצליח ונותן לכם סיכוי טוב.

    השבמחק
  2. אנונימי30/12/12 10:45

    ומה לגבי "ארץ חדשה"? מדוע לא כתוב מה הסיכוי שלה לעבור את אחוז החסימה?

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי30/12/12 12:16

      כי עד עכשיו איש לא סוקר אותה... נראה בסקרים הקרובים של מינה צמח - אם תעמוד בהבטחתה ותתחיל לשאול עליהם.

      מחק
  3. גוש הימין בשמאל וגוש השמאל בימין?

    השבמחק
  4. אנונימי30/12/12 12:50

    תמהתי באמת למה אף אחד בישראל עוד לא ניסה לחקות את 538 :-)
    בהצלחה לכם, חבר'ה!

    השבמחק
  5. אנונימי30/12/12 14:21

    השבוע האחרון קריטי בבחירות בישראל , ציפי הייתה בסקר האחרון לפני הבחירות על 20 מנדטים וביבי על 28 ובסוף 28 לציפי ורק 27 לביבי, וכן הגימלאים היו על 2-3 בסקרים האחרונים ובסוף סיימו עם 7 מנדטים. רפול היה על 3 -4 ב1992 וסיים עם 8 וטומי לפיד היה על 11 וגמר עם 15. קשה לחזות את התוצאות של צעירי הדירות השכורות שהם אנשי המחאה החברתית - אם יצאו באחוזים גבוהים שלי תקבל 22-23 מנדטים ומצד שני הקמפיין של ש"ס והספרדים שעבד יפה ב99 כאשר בסקרים היה להם 13 ובסוף סיימו עם 17. אני מעריך שביבי יגמור עם 28-32 מנדטים בלבד, שלי 22 , ציפי ובנט 15 , ש"ס 14 ולפיד 11.
    ביבי אולי יוכל להקים ממשלה ימנית חלשה או אחדות עם 3 מפלגות השמאל מרכז שיגיעו כחטיבה אחת ויוכלו לדרוש רוטציה לביבי ושלי שתהיה הגדולה בגוש

    השבמחק
  6. אנונימי30/12/12 14:28

    למה ש"ס ויהדות התורה נחשבים ימין? הם הרי יישבו עם השמאל במקרה הצורך כמו שעשו בעבר. זה יותר אשליה כאילו גוש הימין גדול מכפי שהוא.

    השבמחק
  7. אנונימי30/12/12 17:05

    הן יישבו עם השמאל אך ורק כאשר לא הייתה להן ברירה
    ואילו עתה יש להן ברירה (להיכנס עם גוש הימין), ולכן הם נחשבים בגוש הימין.

    השבמחק
  8. אנונימי30/12/12 23:29

    מה עניינם של עילי ודן בהרכבת הממשלה?
    אתם חוטאים (כמו ב"הארץ") בחלוקה פשטנית מדי ומטים אגב כך את קולות המצביאים.
    אין סיבה ממשית לסווג את מפלגות ש"ס ויהדות התורה כחלק מגוש הימין- המכנה המשותף ביניהן לבין מה שרוב העם מכנה "ימין" זעום.
    אנא, סווגו לפי אידאולוגיה ולא לפי יחסי רעים- מה גם שע"י חלוקה שכזו אתם מחזקים את הסיכויים שהמפלגות הללו אכן תשבנה עם ממשלה ימנית- ובאופן אירוני, בניגוד לאינטרסים של מצביעי הימין "האמיתיים".

    מה גם שההתייחסות לחד"ש, בל"ד ורע"מ-תע"ל כגוש אחד מרתיחה את הדעת- לא רק שאסור להתעלם מהשוני המשמעותי שבין חד"ש ובל"ד/רע"מ-תע"ל לבוחר היהודי, אלא שצמצום הפערים המשמעותיים בין בל"ד ורע"מ-תע"ל עבור הציבור הערבי משמעותו חוסר כבוד בסיסי למיעוט משמעותי.

    השבמחק
  9. אנונימי1/1/13 17:17

    ביג לייק
    אהבתי את הניתוח.
    תמשיכו לנתח לנו און ליין!!

    השבמחק
  10. אנונימי2/1/13 04:29

    תכניסו לסטטיסטיקה גם את הממשלה המועדפת על ביבי - ממשלת ימין קפיטליסטי כלכלי כשבתחום המדיני הוא עם מפלגה אחת מימינו ו-2 מפלגות משמאלו קרי
    הליכוד+הבית היהודי+התנועה+יש עתיד

    השבמחק
  11. אנונימי2/1/13 17:57

    רעיון נהדר ! תודה רבה ! האם ניתן לעשות סקירה על המפלגות הקטנות? אני מתלבט בין מספר מפלגות קטנות וחושש שהקול ילך לאיבוד . אתם יכולים להכליל את עם שלם , עלה ירוק חד"ש וארץ חדשה?

    השבמחק
  12. יוריק קרמר4/1/13 17:05

    אני מאד סקפטי לגבי סקרים וזוכר את הכשלונות הקולוסליים בבחירות בהודו, בבחירות בצרפת (דומני שזה היה בעת בחירתו של סרקוזי) ובארצות הברית כשנבחר טרומן.
    עכשיו מתפרסם שהסקרים בישראל נעשים בטלפונים קוויים ואין סוקרים את הסלולריים. בעיני, זה מאד משפיע על איכות הסקרים.
    אשמח לשמוע את דעתכם על נושא זה.

    השבמחק
  13. אנונימי9/1/13 19:30

    עוצמה לישראל בין 3 ל6 מנדטים

    השבמחק