8.12.2012

תמונת מצב ראשונה: 45 יום לבחירות

במהלך החודש האחרון המערכת הפוליטית היתה כמרקחה. מפלגות קמו ונמוגו, מועמדים זינקו מרשימה אחת לאחרת, קריירות פוליטיות ארוכות שנים הגיעו לסיומן ואחרות הפציעו ליום חדש (או חדש-ישן, במקרים מסוימים). כעת, מעט אחרי שהאבק שקע, הגיע הזמן להביט לעבר יום הבחירות בעין מפוכחת.

לו הבחירות לכנסת ה-19 היו נערכות היום, לא היה מקום לספק באשר לזהות המנצח. גוש הימין בראשות בנימין נתניהו נראה צועד בבטחה לעבר ניצחון מוחץ בבחירות ב-22 בינואר 2013. תחזית בטל בשישים מציבה את גוש הימין בראש עם כ-67 מושבים בכנסת, לעומת גוש השמאל עם 46 בלבד. מפלגת יש עתיד היא היחידה בגוש המרכז הצפויה נכון להיום לעבור את אחוז החסימה עם תחזית של 7 מנדטים.

על פניו, נראה שהתמונה ברורה. אולם במבט נוסף עולה שורה של שאלות - כיצד מתפלגת ההסתברות לשני הגושים הגדולים? אילו קואליציות ייתכנו לאחר הבחירות? עד כמה קרובות מפלגות נוספות לעבור את אחוז החסימה? מהן המגמות המסתמנות? ועוד.
ניתוח מעמיק יותר של הסימולציות של בטל בשישים חושף חלקים מהתמונה גם מתחת לפני השטח. אז בואו נצלול פנימה...

נפתח בתיאור המידע המופיע בצידו הימני של הדף:

  • הגרף הראשון עוקב אחר התחזית היומית של בטל בשישים למספר המנדטים לכל גוש. 
  • הגרף השני מציג בתוך תמונת הגושים את תחזית בטל בשישים עבור מספר המנדטים למפלגות השונות.
  • הגרף השלישי מתאר את פיזור ההסתברות למספר הכולל של מנדטים בשני הגושים הגדולים עפ"י הסימולציות של בטל בשישים. ניתן לראות שיותר מ-60% מהסימולציות מקנות לגוש הימין 66 מנדטים ומעלה. מנגד, רק בכ-20% מהסימולציות עובר גוש השמאל את 47 המנדטים.
  • לבסוף, תיבת הטקסט שכותרתה "הסתברות לתרחישים שונים" מציינת את הסיכוי שמפלגות גבוליות תעבורנה את אחוז החסימה ומפרטת את הסיכויים לכך שהרכבים שונים של מפלגות יספיקו להרכבת קואליציה של 61 חברי כנסת לפחות.

מה קרה בתקופה האחרונה?

חדי העין מבין הקוראים ישימו לב שגוש השמאל קפץ במהלך השבועיים האחרונים בכ-8 מנדטים. הסיבה לכך היא הקמתה של התנועה, מפלגתה של ציפי לבני, שגזלה מנדטים מגוש המרכז לטובת גוש השמאל. בטל בשישים כולל בגוש השמאל את המפלגות המכריזות במפורש על סירובן לשבת בממשלה בראשות בנימין נתניהו ו/או אלו המקדמות את העומדים/ות בראשן כמועמד/ת לראשות הממשלה.
כתוצאה מהקמתה של התנועה, מפלגת יש עתיד איבדה כ-30% מכוחה ומפלגות גבוליות כגון עם שלם בראשות הרב אמסלם וקדימה בראשות שאול מופז נפלו מתחת לאחוז החסימה ברוב הסימולציות של בטל בשישים. בנוסף, מסתמן מתח בין התנועה לבין מרצ, שמאבדת מעט מכוחה מאז כניסתה המחודשת של לבני למירוץ לכנסת.

אינפורמציה נוספת שלא ניתן לראות ישירות מהגרפים, היא השפעתו של מבצע עמוד ענן על תחזית המנדטים לכנסת ה-19. בעקבות המבצע, איבדה הרשימה המשותפת הליכוד-ביתנו מנדטים ספורים ואילו הבית היהודי בראשות נפתלי בנט התחזקה משמעותית, עברה את רף 10 המנדטים ועודנה במגמת עלייה.
שינוי משמעותי נוסף נגע למפלגת העצמאות בראשות אהוד ברק שהספיקה לנסוק מעלה עד ל-5 מנדטים, לפני שהאחרון הכריז על פרישה מהחיים הפוליטיים שהסתיימה במחיקתה של עצמאות מהמפה הפוליטית. המנדטים של עצמאות התפזרו בין המפלגות השונות בגושי השמאל והמרכז.

מוקד עניין נוסף הוא מפלגת ש"ס, שלא מצליחה להמריא מאז ההכרזה על מבנה הנהגתה התלת-ראשי, שסמכויותיה מתחלקות בין אלי ישי, אריה דרעי ואריאל אטיאס. בעתיד נקדיש למפלגת ש"ס פוסט מיוחד המתאר את קורותיה במערכות בחירות קודמות וכיצד האינפורמציה הזו מוזנת למודל הסטטיסטי בבסיסו של בטל בשישים.

לסיכום, נכון להיום מסתמנות רק שתי קואליציות אפשריות: כזו שתומכת בממשלת ימין-חרדים או כזו שעומדת מאחורי ממשלת אחדות רחבה הכוללת את העבודה והתנועה בנוסף לליכוד-ביתנו. עד לא מזמן, נראה היה שהעבודה והליכוד-ביתנו יוכלו להרכיב קואליציה לבדן, אולם תרחיש זה איבד מכוחו עם היחלשותן של שתי המפלגות הגדולות בשבועות האחרונים.

תחזית בטל בשישים תעודכן באופן שוטף מדי יום. תמונת המצב הבאה צפויה לקראת סוף השבוע הבא, פחות מ-40 יום לפני הבחירות. עד אז נשמח לשמוע את תגובותיכם.


8 תגובות:

  1. מני ל8/12/12 21:03

    חד"ש, רע"מ-תע"ל ובל"ד הן מפלגות שונות בתכלית ואי אפשר למנות את המנדטים שלהן ביחד, כמו שלא הייתם מונים את המנדטים של העבודה וש"ס ביחד. בנוסף, לא הייתי כולל את המפלגות החרדיות בגוש הימין אלא בגוש חרדים בפני עצמו.

    השבמחק
    תשובות
    1. מני ל,

      לגבי חד"ש, רע"מ-תע"ל ובל"ד, זו לא היתה החלטה שרירותית, הושקעה בכך מחשבה. הבעיה נובעת מההתייחסות של הסוקרים השונים למפלגות אלו. בשל הקושי לבצע סקרים בשפה הערבית ולהגיע לרמת אמינות גבוהה דיה בתשאול ציבור הבוחרים העיקרי של מפלגות אלו, סקרים רבים בוחרים שלא לפרסם את המידע עבור שלוש המפלגות בנפרד (או להתמקד ב"אוכלוסיה היהודית" מלכתחילה).

      בשל כך, נדרשנו להחלטה כיצד לנהוג בסקרים אלו, האם לכלול אותם או לסנן אותם כליל. מכיוון שמטרתנו העליונה היא להגיע לדיוק מירבי בניבוי התוצאות לגושים, החלטנו לעת עתה לכרוך את שלוש המפלגות הנ"ל בכפיפה אחת. לקראת הבחירות, לכשיצטבר מידע סטטיסטי רב יותר, נשמח מאוד לפצל את החיזוי.

      לגבי "גוש החרדים" והגדרת הגושים בכלל, זהו מדרון חלקלק ואינסופי. ללא ספק אפשר לחלוק על ההגדרות בהן השתמשנו, אבל בנקל ניתן להסיק מסקנות מהמידע שאנחנו מספקים לגבי כל גוש שתבחר.

      מחק
  2. עד כאן, הכל די חופף את המסר של רוב כלי התקשורת: נתניהו ניצח את הבחירות ועכשיו הקרבות הם: מי יזכה להיות גלגל חמישי בממשלתו ומי תהיה ראשת האופוזיציה.
    מה אתם יכולים להגיד בשלב הזה על הפתעות של הרגע האחרון? למשל, אנחנו זוכרים את ההפתעה של הגימלאים שנבעה מכך שהסקר האחרון שפורסם חזה שהם עוברים את אחוז החסימה וגרר עשרות אלפי מתלבטים להצביע דוקא להם. האם יש סיכוי שזה יחזור על עצמו הפעם עם 'עם שלם' או 'ארץ חדשה'?

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי8/12/12 22:39

      "ארץ חדשה" כבר הודיעו שלא יצטרפו לאף ממשלה כך שלא משנים את המפה בכל מקרה,
      "עם שלם" לעומת זאת - אם יעברו את אחוז החסימה הם עשויים להצטרף לממשלת אחדות חילונית - "להפריד את הרבנות מהפוליטיקה"...

      מחק
    2. עם שלם יצטרפו לממשלת אחדות חילונית כמו שאני חדקרן - ניתוח ההצבעות של חיים אמסלם בכנסת האחרונה מראה שש"ס שלחו אותו להתמודד בתור "חרדי חדש" כדי לגנוב קולות.

      מחק
    3. קובי,

      בשלב זה קשה מאוד לומר משהו על הפתעות של הרגע האחרון. בשלב המקביל ב-2006 לא ניתן היה לראות בסקרים שום תזוזה לעבר מפלגת הגמלאים.

      אולם, התבוננות משכילה בסקרים מ-2006 לקראת יום הבחירות בהחלט הראתה מגמה ניכרת של זליגת מצביעים לעבר הגמלאים*. מודל בייסיאני שמתחשב במגמות השונות יכול לזהות תופעה כזו ולנפק תחזית מדוייקת יותר לתוצאות הבחירות ככל שמתקרבים ליום הבחירות. בקרוב נפרסם פוסט מיוחד לגבי בחירות 2006 ושם תוכל להתרשם מכך.

      (*) מבלי להיכנס כרגע לפרטים, אציין רק שב-2006 הנסיקה של הגמלאים באה בעיקר על חשבון ירידה בכוחה של מפלגת קדימה, כך שגודלו של "גוש המרכז" אז כמעט ולא השתנה כתוצאה מ"הפתעה" זו.

      מחק
    4. אנונימי17/12/12 13:49

      עפרי,
      בכנסת האחרונה, הרב אמסלם היה כבול בהיותו חלק מש"ס (שלא נתנה לו להתפלג), ומחוייב למשמעת הקואליציונית שלה. אני לא חושב שהוא "סוס טרויאני" של ש"ס, אבל אני מסכים איתך שהוא לא יירצה להיות הדתי היחיד בממשלה. אני כן רואה תרחיש שבו אם ה"בית היהודי" בפנים, גם הוא בפנים.

      מחק
  3. אנונימי14/12/12 00:39

    יש תחזית מעודכנת יותר??

    השבמחק