7.12.2012

זה הגושים, טמבל

האם מלבד "יוסי יונה" (מקום 20 ברשימת העבודה) או "אורי פרג'" (מקום 36 ברשימת הליכוד-ביתנו) ישנם קוראים רבים של הבלוג שיעקבו באובססיביות אחרי רף 20 המנדטים עבור מפלגת העבודה או 36 המנדטים עבור הליכוד-ביתנו? כנראה שלא. 

בעיצומו של ליל הבחירות האחרונות, ב-2009, יצאה יו״ר מפלגת קדימה ציפי לבני מגידרה מרוב התרגשות בנאום הניצחון שלה לאחר שמפלגתה זכתה למספר הרב ביותר של מנדטים בכנסת ה-18, אולם בסופו של יום לא זכתה לבני להרכיב את הממשלה. רבים הופתעו מכך והיו שהטילו עליה ביקורת רמה בשל כך, אך האמת היא שעבור אלו שהתעלמו מהספין ופשוט התמקדו במספרים, הכתובת הייתה על הקיר. אז בואו נפריד את המוץ מהתבן..

מה שישפיע יותר מכל על עתידנו כתוצאה מהבחירות הוא הרכב הקואליציה והעומד בראשה. מכיוון שלא נוכל לנבא מראש את מהלכם ותוצאותיהם של המשאים ומתנים השונים בין המפלגות השונות לזו של המועמד לראשות הממשלה עליו הטיל הנשיא לנסות ולהרכיב קואליציה, נעדיף להתמקד בזהותו של המועמד המיועד.

אם עתידו של אדם רשום בשבילי הורידים בכף ידו, בכתמי הקפה בספלו, או בקלפים ששולף מולו ידען תורן, איננו יודעים. אך ניתן לומר בוודאות רבה שעתידו של ראש ממשלה כתוב במספרי המנדטים לאחר ספירת הקלפיות. המועמד העיקרי המייצג את הגוש המוביל בכנסת הוא בעל מירב הסיכויים להרכיב קואליציה. חשוב להדגיש שהרכב הקואליציה קשה יותר לניבוי מראש ואנו לא מתיימרים כלל לנסות ולחזות אותו. למשל, אם גוש הימין בבחירות הקרובות יעמוד על כ-65 מנדטים, נתניהו יהיה זה שירכיב את הקואליציה, גם אם יחליט לבסוף להחליף את יהדות התורה ביש עתיד. אולם אם גוש הימין יעמוד על 58 מנדטים בלבד, יהיה באפשרותן של מפלגות השמאל והמרכז לכפות על הנשיא להטיל את משימת הרכבת הקואליציה על מועמד מטעמן, גם אם הן תשאפנה לכלול בקואליציה מפלגות מן הימין במקום רע״ם-תע״ל או חד״ש.

תחזית בטל בשישים תתייחס באופן מפורט לתרחישים השונים ולתמונת המנדטים המסתברת למפלגות השונות בכנסת. אולם מטרתנו העיקרית היא להכריז על זוכה בבחירות, ובשיטת הממשל הנהוגה בישראל כיום, הגורם הקובע הוא מספר המושבים של כל גוש בכנסת. בכנסת ישראל 120 מושבים ולהרכבת ממשלה דרושה תמיכתם של 61 חברי כנסת לפחות. 

במילים אחרות: לניצחון במשחק דרוש רוב וזה בטל ב-60.

תגובה 1:

  1. אנונימי8/12/12 19:35

    תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק