14.2.2015

תמונת מצב: 31 יום לבחירות

אם כל שבוע היה "דרמטי", אז אף שבוע לא היה דרמטי, וזה היה קצת חבל. למזלנו, הגיע השבוע האחרון ואיתו כמעט אפס התרחשויות בעלות משמעות. מהדורות החדשות אמנם סערו בכל ערב בנושא אחר, אבל זה רק בגלל שקמפיינרים מוכשרים - לעת עתה בעיקר בצד של בנימין נתניהו - דאגו לספק בכל פעם את הספין המתאים, ולסובב את כולנו סביבו. ממחזור בקבוקים לנאום בקונגרס, משם לפסילת זועבי ומרזל ושופטי פרס ישראל, דרך מלחמות המו"לים ועד לקרקס העימותים המתארגן בערוצי הטלוויזיה השונים. אבל בשדה המערכה, הכוחות דרכו במקום, ובהתאם, תחזית בטל בשישים ליום הבחירות כמעט ולא השתנתה השבוע.  

בכל זאת, מה אומרים הסקרים של השבוע האחרון? אילו מגמות עולות מהם, אם בכלל? מה לגבי המפלגות הקטנות? בואו ונסקור...


שבעה סקרים פורסמו השבוע בכלי התקשורת, ע"י ארבעה סוקרים שונים (בלבד). לצורך הדיון השבוע, שוב בחרנו להתמקד בשבע המפלגות הגדולות (והנסקרות) עפ"י תחזית בטל בשישים. כרגיל, בטבלה שלהלן ניתן לראות את מספר המנדטים שקיבלה כל מפלגה בכל אחד מהסקרים, ואת ההפרש בין תוצאת כל סקר לתוצאת הסקר הקודם שבוצע ע"י אותו סוקר (בשורת הממוצע, המספר האדום/כחול הוא ממוצע ההפרשים שמעליו; בשורות של תחזיות בטל בשישים המספר האדום/כחול מציין את ההפרש לעומת התחזית של השבוע שעבר):
טבלת סקרי השבוע האחרון, ממוצע הסקרים, ותחזיות בטל בשישים
מהטבלה ניתן להתרשם שלא הסתמנו מגמות ברורות, לפחות אם מביטים בסקרי השבוע ממעוף הציפור. הבית היהודי אמנם המשיך להיחלש, אך לקראת סוף השבוע נרשמו שוב סימני חיים וייתכן שמשהו חדש מתחיל.

במקביל, הסקרים האחרונים מנבאים טובות עבור המפלגות החלשות. עפ"י תחזית בטל בשישים, סיכוייהן של שלוש המפלגות - מרצ, ישראל ביתנו ויחד - להיכנס לכנסת ה-20 עלו השבוע, וב"תחזית לו הבחירות היו מתקיימות היום" מקבלות כולן 5 מנדטים ומעלה. 

לסיכום, על רקע הרעש התקשורתי, מערכת הבחירות בשטח למעשה רדומה לחלוטין. ארבעה שבועות לפני קו הסיום, קשה לזהות מאין תבוא ה"הפתעה", אם בכלל. עם זאת, יש לזכור שבנקודת הזמן המקבילה במערכות הבחירות הקודמות, "הליכוד" ב-2003 עוד היה מפוזר, ה"גמלאים" של 2006 היו בפנסיה, "קדימה" של 2009 נסוגה לאחור וב-2013 עוד לא היה ברור ש"יש עתיד". כך שאם אנו נאלצים להתנבא, קרוב לודאי שעוד נכונו לנו הפתעות גם הפעם. 

9 תגובות:

  1. אנונימי15/2/15 10:38

    אשמח אם תציגו בתרחישים ממשלות ימין - מרכז אפשריות:
    ליכוד+ בית יהודי+ ישראל ביתנו+יחד + יש עתיד+כולנו, (נראה כמו סיכוי של מעל 99%)
    ליכוד+ בית יהודי+ ישראל ביתנו+יחד + יש עתיד+כולנו (נראה כמו סיכוי של מעל 80%)

    השבמחק
  2. אנונימי15/2/15 10:39

    תיקון:
    ליכוד+ בית יהודי+ ישראל ביתנו+יחד ++כולנו (נראה כמו סיכוי של מעל 80%)

    השבמחק
    תשובות
    1. הסיכוי לתרחיש הזה הוא כ2%. גוש הימין-חרדים כולו (כלומר גוש הימין + ש"ס + יהדות התורה) עובר את 61 המנדטים רק בסיכוי של 45% (עפ"י התחזית האחרונה). כולנו חלשה משמעותית מש"ס + יהדות התורה.

      מחק
    2. אנונימי18/2/15 10:26

      וגוש הימין+כולנו+יש עתיד?

      מחק
  3. אנונימי15/2/15 16:52

    מצטער, אבל אלו אינן "שבע המפלגות הגדולות עפ"י תחזית בטל בשישים". הרשימה השלישית בחוזקה בתחזית שלכם נעדרת, משום מה. לא שאני נעלב. כמו שכבר כתבתם, אנחנו רגילים שלא סופרים אותנו

    השבמחק
    תשובות
    1. נקודה מצויינת, תודה. אבל אין מה להגיד על רשומת נתונים ארוכה שכולה "12", מלבד אולי שתי תוצאות 13 פה ושם.

      מחק
  4. יש תופעה מוזרה שנוגעת לתוצאה של הערבים ושל המפלגות הדתיות. יציבות התוצאה מעלה מסקנה עם ראיות סטטיסטיות שמפלגות אלו לא נדגמות כלל. לכן סיקרנה אותי העובדה שבכל זאת במיקרים בודדים רואים למשל 13 אצל הערבים. בדקתי ויש לי תחושה שאצל סוקרים מסוימים (מינה צמח, רפי סמית, קמיל פוקס) , משמשות מפלגות אלו כמעין שסתום זהיר להטיית תוצאות. בדכ ילקח מנדט או שניים ויוענק לאגודה ולערבים. וכך נוצרת תוצאה שהיא בגבול הסבירות הסטטיסטית ובכל זאת מוטה.

    השבמחק
  5. אנונימי17/2/15 01:54

    סקר מעניין לגבי הרשימה המשותפת וטיב הסיקור של האוכלוסיה הערבית:
    אמנם מדובר בעוד סקר של "12" לאוסף, אבל נסקרו 700 אנשים, מתוכם 200 מהאוכלוסיה הערבית:
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/676/606.html

    השבמחק
  6. אנונימי18/2/15 21:13

    "הסיכוי שניתן יהיה להרכיב ממשלת שמאל חילונית" - לא ניתן לספור את גוש השמאל כקואליציה חילונית אם הוא מכיל את התנועה האיסלמית...

    השבמחק