7.2.2015

תמונת מצב: 38 יום לבחירות

אין טעם להתכחש, זה היה שבוע קטסטרופלי עבור יצחק הרצוג וגוש השמאל. המחנה הציוני איבד תוך שבוע בודד את ההובלה בכל הסקרים, מלבד זה בפיקוחה של מינה צמח בידיעות (וגם במקרה הזה, הפער קטן משמעותית לעומת הסקר האחרון בפיקוחה). במקביל, מרצ רק הולכת ונחלשת, והשטיח כבר רועד מתחת לכורסאות הג(י)לאונים בכנסת. את הרשימה הערבית המשותפת ממילא לא סופרים, וסביר שלא תיקח חלק בשום קואליציה (ספק אם בכלל תמליץ לנשיא על מועמד השמאל לראשות הממשלה).

בינתיים נראה שכל הקוביות נופלות למקום הנכון מבחינתו של בנימין נתניהו. הבית היהודי מדמם מנדטים לטובת הליכוד; יחד כבר עוברת את אחוז החסימה כמעט בכל הסקרים (וגם בתחזית בטל בשישים); ליברמן מכריז קבל עם ועדה שישראל ביתנו - שבלמה בינתיים את הירידה בסקרים - בדרך לממשלת ימין; ליצמן שולל את האפשרות שיהדות התורה תשב בממשלת שמאל עם יאיר לפיד; דרעי מדבר על ממשלת ימין. 

האם אנו חוזרים לימי גוש הימין-חרדים העליזים? מה זה אומר לגבי עתיד המערכה? מה אומרים הסקרים של השבוע האחרון? אילו מגמות עולות מהם? מה לגבי המפלגות הקטנות? בואו נביט מקרוב...


כך נראית תמונת המנדטים של הגושים המסורתיים לאורך מערכת הבחירות הנוכחית:
על פניו, קשה לזהות כאן התרחשות דרמטית (יהיו שיאמרו ששישים הימים האחרונים בטלים בשישים). ואמנם, במשך תקופה ארוכה ממאן גוש הימין-חרדים לחזק את כוחו לעומת המצב בכנסת ה-19, בעיקר בשל אובדן מנדטים - מימין ליחד שריחפה זמן רב מתחת לאחוז החסימה בסקרים, ומשמאל למפלגת כולנו. אולם חדי העין מבין הקוראים ישימו לב לשינוי ההדרגתי בשבועות האחרונים, ולעובדה שלראשונה מאז תחילת המערכה הנוכחית, גוש הימין-חרדים הצליח לעבור שוב את רף 61 המנדטים בתחזית בטל בשישים. אם נחליף בגרף למעלה את המספרים של השבוע האחרון באלו של התחזית המיידית ("לו הבחירות היו מתקיימות היום"), נקבל תחושה טובה יותר של המגמה האחרונה:
הגוש עדיין רחוק מן הפוטנציאל המלא שלו (נזכיר שגוש זה מנה כ-65 מנדטים בכנסת ה-18, למרות מעוף הציפורה בבחירות 2009), אך ייתכן שאנו חוזים כעת בסנונית, ובשורה בפיה. 


בינתיים, שמונה סקרים פורסמו השבוע בכלי התקשורת, ע"י שישה סוקרים שונים. לצורך הדיון השבוע, בחרנו להתמקד בשבע המפלגות הגדולות עפ"י תחזית בטל בשישים. כרגיל, בטבלה שלהלן ניתן לראות את מספר המנדטים שקיבלה כל מפלגה בכל אחד מהסקרים, ואת ההפרש בין תוצאת כל סקר לתוצאת הסקר הקודם שבוצע ע"י אותו סוקר (בשורת הממוצע, המספר האדום/כחול הוא ממוצע ההפרשים שמעליו; בשורות של תחזיות בטל בשישים המספר האדום/כחול מציין את ההפרש לעומת התחזית של השבוע שעבר):
טבלת סקרי השבוע האחרון, ממוצע הסקרים, ותחזיות בטל בשישים

מהטבלה ניתן שוב להתרשם מהתחזקותו של הליכוד השבוע, ובמקביל מהיחלשותו של המחנה הציוני. הבית היהודי ממשיכה בנפילה החופשית משבוע שעבר, ועתה מקבלת רק 13 מנדטים גם בתחזית בטל בשישים ליום הבחירות. יש עתיד מתחזקת מעט השבוע, וכך גם יהדות התורה. (על ש"ס אין הרבה מה לומר השבוע; היא נותרת יציבה כמעט בכל הסקרים). אם הבחירות היו מתקיימות היום, יש לשער שהליכוד היה מנצח בנוק-אאוט.

המפלגה היחידה שעבורה ממוצע ההפרשים לעומת השבוע שעבר לא השתנה, היא גם זו שעבורה תחזית בטל בשישים המיידית השתנתה מאוד. היא אמנם התחילה הכי חזק שהיא יכולה, אך לא שמעה לחלקה השני של העצה המפורסמת ומאז רק נחלשת. אם המגמה הנוכחית תימשך, כולנו בצרות. כלומר, אתם ואנחנו (אולי) נהיה בסדר, אבל גורלה של מפלגתו של משה כחלון בסכנה. הניסיון של שני העשורים האחרונים מראה שבישראל המנדטים עוברים מגוש לגוש בעיקר דרך המרכז (וגם כך בקמצנות ובמשורה)המודל של בטל בשישים מזהה השבוע סחף גדול יחסית של מנדטים מכיוון שמאל לימין, אולם התרחשות זו פוסחת כליל על מפלגת כולנו, וזה סימן מבשר רעות. אם כולנו לא תשכיל להתחזק ולהתבסס במרכז, הולך ומסתמן כי גם בלעדיה יהיה לבנימין נתניהו סיכוי טוב להקים קואליציה של 61 מנדטים ומעלה, מבלי לפזול כלל שמאלה. זה עלול להקטין מאוד את כוח המיקוח שלה. אם תהיה קרובה יותר לרף אחוז החסימה מאשר למספר דו-ספרתי של מנדטים, יהיה לה קשה מאוד לדרוש במו"מ הקואליציוני את תיק האוצר, או כל תופין משמעותי אחר, והיא תהפוך לעוד מפלגת לוויין קטנה, כגון ישראל ביתנו ויחד. 

עפ"י הסימולציות של בטל בשישים, שלוש מפלגות מתנדנדות היום מעל אחוז החסימה: מרצ, ישראל ביתנו, ויחד. גורלן של מפלגות אלו עשוי בהחלט להכריע את המערכה כולה. אם מרצ תימחק מן המפה, זה יהיה אסון עבור יצחק הרצוג וגוש השמאל. מנגד, אם גם יחד וגם ישראל ביתנו יישארו בחוץ, תהיה זו מכה אנושה לבנימין נתניהו וגוש הימין. מוקדם להתנבא בביטחון, אך נכון להיום, שלוש המפלגות צפויות להיכנס לכנסת ה-20.

לסיכום, ייתכן ואנו עומדים בפני נקודת מפנה במערכה. בעוד הליכוד ממשיך להתחזק ואילו המחנה הציוני מאבד מומנטום, לא בכדי יצאו השבוע פוליטיקאים מנוסים כגון ליברמן, ליצמן ודרעי, בהצהרות נאמנות לימין. התסריט שבו יצחק הרצוג מקבל מהנשיא את המנדט לנסות ולהרכיב קואליציה הולך ונראה מתאים יותר לז'אנר המדע הבדיוני. אם לא יצליח לארגן עימות עם בנימין נתניהו, ייאלץ יצחק הרצוג להתעמת עם המציאות. 
חמישה שבועות לפני סיומה, ייתכן שההכרעה קרובה מכפי שנדמה היה, ובקרוב כל שנותר יהיה הוא לשחק על קלפי המיקוח בהרכבת הקואליציה, בין אם מדובר יהיה בממשלת אחדות, או ממשלת ימין. במצב כזה, אנו עשויים לראות בשבועות הקרובים את מירוץ החימוש הדו-ראשי בין הליכוד למחנה הציוני מאבד מתנופתו לטובת מאבקים מול מפלגות הלוויין הגושיות, ובמקביל את מפלגות המרכז הולכות וצוברות תאוצה. 

2 תגובות:

  1. אורי7/2/15 22:55

    באמאש׳כם, תקראו למפלגה של אלי ישי בשמה הנכון.
    http://bechirot.gov.il/election/Candidates/Pages/OneListCandidates.aspx?LPF=Search&WebId=6adadc15-e476-480b-9746-04490aedeb0f&ListID=ba72a662-765c-45af-9d48-fb68080956af&ItemID=58&FieldID=ListNickname_GxS_Text

    השבמחק
    תשובות
    1. אורי,

      לך, ולאמהות כולן - תודה.
      ביצענו תיקון השם.

      מחק