30.12.2012

תמונת מצב: 23 ימים לבחירות

פחות מארבעה שבועות לבחירות לכנסת התשע-עשרה, בטרם התחילה תעמולת הבחירות, התמונה בסקרים יציבה מאוד, גם בהשוואה למערכות בחירות קודמות. גוש הימין שומר בנקל על כוחו עם תחזית של כ-67 מנדטים, בעוד גוש השמאל ממאן להתרומם מעל רף ה45-44 מנדטים.

מעתה ניתן יהיה בלחיצה על הלינק מתחת לגרף תמונת ההרכב לכנסת ה-19 להציג גם את תחזית בטל בשישים לו הבחירות היו מתקיימות היום, תוך התחשבות במגמות קצרות הטווח העולות מן הסקרים. טיבן של מגמות כאלה להשתנות ולכן השפעתן על התחזית ליום הבחירות עצמו קטנה יותר כאשר אנו נמצאים מספר שבועות לפני הבחירות. אולם, תחזית זו כנראה משקפת יותר במדויק את הלך-רוחו של הציבור היום.

בתחזית למפלגות בכל זאת נרשמות תזוזות קלות. רשימת הליכוד-ביתנו מאבדת מנדט נוסף בתחזית בטל בשישים לטובת הבית היהודי ואילו התנועה מאבדת מנדט לטובת יש עתיד. המגמה המסתמנת מסקרי השבוע חזקה אף יותר. עד כמה? בואו נתבונן במספרים...
כמעט כל מכוני הסקרים בארץ פרסמו השבוע תוצאות של סקר חדש:

מממוצע הסקרים ניתן לראות את היחלשות רשימת הליכוד-ביתנו והתחזקותו של הבית היהודי. עוד נראה כי מפלגת העבודה לראשונה מתחילה לאבד תומכים מהבסיס המוצק שנדמה היה שהצליחה לגייס לרשותה בחודשים האחרונים.

תמונת הגושים לא מותירה מקום לספק.

גוש הימין זוכה לתמיכה של רוב גדול בציבור ואם לא יחול שינוי עד הבחירות, בנימין נתניהו יהיה המועמד שיזכה לנסות ולהרכיב קואליציה לאחר הבחירות.

נותר לראות אם כן האם פתיחת הקמפיינים הרשמית של המפלגות השונות, עלייתן של תוכניות הסאטירה השונות והופעתם של תשדירי התעמולה בערוצי הטלוויזיה ייצרו שינויים משמעותיים יותר מאלו שאירעו עד כה בשבועות האחרונים.



25 תגובות:

  1. אתם צריכים להוציא את התחזית המגוחכת של אבי דגני מה-25.12 (4.5 מנדטים לתנועה, 3 לעלה ירוק, 14 לעבודה..). היא לא פורסמה בהארץ וגם לא בשום מקום אחר, והיא סתם משבשת את הממוצעים.

    השבמחק
  2. הי קיטו,

    תודה על ההערה. זה נכון שהסקר הזה חריג, אבל בניתוח-על שמבוסס על מדדים יציבים, הרגישות לסקרים כאלו היא קטנה מאוד. אפילו שימוש פשוט בחציון במקום ממוצע ינטרל את השפעת הסקר הזה. להסבר מפורט יותר קרא את הפוסט הראשון באתר.

    עילי

    השבמחק
  3. בכל אופן יש טעויות בטבלה. אתם משייכים יותר מדי סקרים לעיתון הארץ..הסקר של מינה צמח שייך כמובן לידיעות, של טלסקר לוואלה, וזה של אבי דגני לא שייך לכלום ולא קשור לכלום.

    השבמחק
    תשובות
    1. קיטו,

      תודה על ההערה, הטבלה תוקנה.

      מחק
  4. הייתי רוצה אפשרות לצפות בשינויים שחלים ב"הסתברות תרחישים שונים". לדוגמה האם הסיכוי שעם שלם ומפלגות אחרות עוברות את אחוז החסימה קטן או גדל.
    בנוסף יהיה מעניין לדעת את הסיכוי של מפלגות קטנות נוספות לעבור אותו אבל אני חושד שאין מספיק "תצפיות" בנושא כי אין מספיק סקרים שמתפרסמים וכוללים אותן.

    השבמחק
    תשובות
    1. עמית,

      נשתדל לפרסם סמוך יותר למועד הבחירות ניתוח יותר מעמיק של המפלגות הקטנות והסיכוי שלהן לפרוץ את אחוז החסימה.

      מחק
  5. אנונימי31/12/12 09:18

    אולי כבר שאלו את זה, אבל אם אשאל שוב אולי זה יבהיר שזה לא עניין שולי:
    למה צבעי הגושים הפוכים? בכל העולם שמחוץ לארה"ב, שמאל זה אדום וימין זה כחול. גם בישראל - ולראיה הלוגואים ההיסטוריים של המפלגות.
    שלא לדבר על זה שבתמונת המצב הראשית שמתם את גוש הימין משמאל ואת גוש השמאל מימין - אתם מנסים בכוונה לבלבל?

    השבמחק
    תשובות
    1. מקפים משולהבים,

      צבעי הגושים נבחרו די בשרירותיות שכן באמת ישנן קונבנציות שונות המקובלות בעולם.
      לגבי מיקום הגושים בתמונת ההרכב, זה פשוט מגדול לקטן משמאל לימין, בלי קשר לזהות הגוש. לפחות זה שומר על עירנות הקוראים.

      מחק
  6. אנונימי2/1/13 10:09

    רוב הסקרים לא מתייחסים לעלה-ירוק - הרשימה הליברלית (פשוט לא ניתן לבחור בה מתוך רשימת המפלגות שמציגים הסוקרים, למעט מינה צמח ואבי דגני).
    התמיכה בעלה ירוק הרבה יותר רחבה (פי 2.5-3) מאשר בארץ חדשה שאליה כן מתייחסים משום מה.
    חבל שזה גורם למצג שווא כאילו שאין סיכוי שעלי ירוק יעברו את אחוז החסימה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי2/1/13 15:09

      הוצאת לי את המילים מהפה

      מחק
  7. הבעיה היחידה שצצה לי מהמודל שלכם קשורה למפלגות, ולמען האמת, למפלגה אחת ספציפית, שלפחות עיתון אחד מסרב במודע לסקר - ארץחדשה.

    גילוי נאות - אני לא אצביע להם, אבל אני אכן מעריך אותם מאוד, ואני סקרן האם לדעתכם יש דרך לחזות את כניסתם, כן או לא, לכנסת - למרות ההתעלמות של ידיעות אחרונות (וכנראה גם של סוקרים אחרים) ממי שנתפסים כסכנה מוחשית לבעלי ההון..?

    השבמחק
  8. עוד שאלה, אם אני כבר על זה:
    תחזית חלוקת המנדטים שלכם נותנת לליכוד + בנט + ש"ס 61 מנדטים (36+13+12 בהתאמה). מצד שני, תחזית הקמת ממשלה שלכם אומרת שהסיכוי להקמת ממשלה כזו הוא רק 49%. השאלה היא - האם זה נובע מטעות, או מהנחת יסוד לגבי הרצון / היכולת להקים ממשלה *לאחר* הבחירות ובמנותק מתוצאות הסקר.

    אם הכוונה היא להציג אך ורק את ההסתברות המתמטית של ממשלה כזו, למה האחוז לא קרוב יותר ל70% מאשר ל50% (ומלמטה)?

    השבמחק
  9. אנונימי2/1/13 15:14

    נחמד אבל אתם מאשרים את מה שכולם יודעים הן לגבי גודל המפלגות והן לגבי גודל הגושים. אין שום דבר בתחזית שלכם שהוא לא ברור לכל מי שמתבונן בשניים-שלושה סקרים מהשבוע האחרון. כולם אומרים שהליכוד נע סביב 34-36, העבודה סביב 18, לבני ולפיד סביבות עשר כל אחד וכו'. לעומת זאת יש המון שאלות מעניינות שאף אח לא מתייחס אליהן והיה נחמד לקבל התייחסות אליהן גם מנקודת מבט סטטיסטית. למשל, כמה אנשים עוד לא החליטו להצביע, איך תתפלג ההצבעה שלהם, מה דפוסי ההצבעה של קבוצות שונות באוכלוסיה (צעירים, מבוגרים, גברים, נשים) או של אזורים גאוגרפיים, איפה בכל אלה צפויים שינויים לעומת הבחירות הקודמות. למה מפלגות מסוימות נחלשות (נניח העבודה) ואחרות מתחזקות (נניח הבית היהודי), למה חילוניים רבים מצביעים לבית היהודי, למה האג'נדה הכלכלית לא מצליחה לתפוס בבחירות למרות שהיא הוציאה כל כך הרבה אנשים לרחובות רק לפני שנה ועוד ועוד. בקיצור, ספרו לנו מה שאנחנו לא יודעים

    השבמחק
  10. אנונימי2/1/13 15:29

    תודה לכתבה בוואלה היום שגילה לי את האתר המופלא הזה!
    אני כסתם חרדי מברוקלין שמאוד אהב את 538 בבחירות פה, מצאתי לי מקום חדש! תודה רבה על ההשקעה!

    השבמחק
  11. שלום,

    מאד שמחתי על קיומו של האתר הזה, אך יש לי שאלה עקרונית על מהימנות המתודולוגיה.
    בארה"ב ישנם סקרים מקיפים כבר למעלה מ 50 שנה. כך סילבר יכול היה להישען על רקע סטיסטי עשיר ומגוון. כמו כן, סילבר הקדיש את העשור האחרון לניתוחים סטיסטיים ותחזיות, מהם 5 השנים האחרונות בפוליטיקה.
    האם יש לנו בישראל את הבסיס הסטטיסטי ההיסטורי המאפשר את הניתוחים שנעשו בארה"ב?

    השבמחק
  12. שמעו, סוף סוף משו איכותי! אני מחפש כב מלא זמן מקום שאפשר לקרוא בו על הבחירות בצורה מעמיקה ולא סתם חפירות של כתבים שלא אומרים כלום.
    שאלה קטנה- איך קבעתם שעצמה לישראל לא יעברו את אחוז החסימה אם ב-"אם הבחירות היו מתבצעות היום" ניתנו לה 3 מנדטים?

    השבמחק
  13. אנונימי2/1/13 19:28

    למה לא רשומים נתונים על הסיכוי להקים ממשלת שמאל-מרכז העבודה + התנועה + ש"ס + יש עתיד + מפלגות שמאל

    השבמחק
    תשובות
    1. בגלל שהסיכוי של הליכוד+מפלגות ערביות+הבית היהודי+מרץ גדול יותר

      מחק
    2. אנונימי4/1/13 12:42

      אם כך אז שיירשם 0%

      כבר הוקמו בעבר ממשלות של העבודה+ש"ס

      מחק
  14. אנונימי2/1/13 23:37

    היום בתוכנית של לונדון וקירשנבאום הועלתה הטענה שהסקרים המפורסמים בתקשורת מבוססים על שיחות לטלפונים נייחים, דבר הפונה לחתך מסויים באוכלוסיה שאינו מייצג את כלל הבוחרים.
    האם אתם נעזרים בסקרים הפונים לטלפונים ניידים/ נעשים באמצעות האינטרנט על מנת להגיע לקהלים נוספים? האם יש דרך אחרת להתחשב בהטיה זו?

    (לא קראתי את כל הפוסטים, אז אם כבר ניתנה תשובה לשאלה אשמח להפניה אליה)

    השבמחק
  15. אנונימי3/1/13 17:27

    והנה יש לנו את הסקר ההזוי ביותר השנה נכון לעכשיו:
    http://www.iba.org.il/bet/bet.aspx?type=1&entity=898563

    השבמחק
  16. אנונימי3/1/13 23:03

    בין התרחישים השונים, נראה לי שכדאי להוסיף גם את האפשרות של ממשלת ליכוד-עבודה-חרדים.

    השבמחק
  17. אנונימי4/1/13 00:24

    אולי יהיה נחמד להפריד את חד"ש, רע"מ-תע"ל ובל"ד לשלוש קוביות שונות, כי למרות שכולן מפלגות שיש בהן ערבים, הן בכל זאת קצת שונות, לא?

    השבמחק
  18. אנונימי4/1/13 23:03

    מצטרף לבקשה להפריד את המפלגות הלא ציוניות זו מזו בקוביות. בל"ד זו אג'נדה אחת, חד"ש אחרת, ורע"ם-תע"ל אחרת. הצירוף שלהם למשבצת אחת זו כניעה למנהג גזעני והיא פוגעת באיכות של האינפורמציה, וגם מהווה שלא בכוונה מעין תעמולת בחירות קטנה, כי מי שלא לוחץ על הריבוע רואה שם רק את חד"ש למרות שהיא בכלל לא (על פי המודל שלכם) המפלגה הגדולה בגוש, וגם לא המפלגה שקיבלה את מירב הקולות בגוש בבחירות הקודמות

    השבמחק
  19. אנונימי6/1/13 19:03

    למה אין התייחסות לארץ חדשה והסיכוי שלה להיכנס?

    השבמחק