5.1.2013

תמונת מצב: 17 יום לבחירות

עוד שבוע עבר ואין שינוי בתמונת הגושים: גוש הימין נותר עם תחזית של 66 מנדטים, גוש השמאל שומר על כוחו עם כ-44 מנדטים ומפלגת יש עתיד במרכז גורפת את 10 הנותרים. מעט יותר משבועיים ליום הבחירות קשה לראות מהיכן יכולה לבוא הפתעה שתשנה מהותית את יחסי הכוחות לקראת הניסיונות להרכבת קואליציה.

בתוך הגושים עצמם התמונה בכל זאת דינמית יותר. בגוש הימין מפלגתו של נפתלי בנט אוספת מנדטים מכל הבא ליד. מה לעשות שמה שבא ליד הוא חופן קטן של קולות מש"ס, מיהדות התורה (שאחרי זמן רב בו עמדה על כ-6 מנדטים בתחזית יורדת השבוע ל-5 מנדטים) ומן הליכוד-ביתנו ששוב איבדה מנדטים לעומת התחזית הקודמת. עם זאת, לראשונה השבוע ישנה אינדיקציה שהירידה בכוחה של הליכוד ביתנו מתמתנת, וגם בהתחשב במגמות קצרות-הטווח (ראו "התחזית לו הבחירות היו מתקיימות השבוע") היא נותרת עם 35 מנדטים.

מנגד, בגוש השמאל נרשם מתח בין מפלגת העבודה, שנחלשת במנדט נוסף, ומפלגות התנועה ויש עתיד, שעולות על חשבונה. עם זאת, גם הירידה בכוחה של העבודה נבלמת מעט וכמו הליכוד היא שומרת על כוחה גם בהתחשבות במגמות קצרות הטווח של סוף השבוע האחרון.

אם כן, האם אנו מתקרבים לסיום מגמת החלשות המפלגות הגדולות, או שמא צפויה שחיקה נוספת בכוחן? בואו נתבונן במספרים...

גם השבוע, פרסמו כל מכוני הסקרים סקרים חדשים:

מממוצע הסקרים ניתן לראות את החלשות רשימת הליכוד-ביתנו והתחזקותו של הבית היהודי. עוד נראה כי מפלגת העבודה ממשיכה לאבד גובה, והיא עומדת כעת על 18 מנדטים בלבד על פי תחזית בטל בשישים. עוד עובדה מעניינת היא ששתי המפלגות החרדיות איבדו כבר שלושה מנדטים בשבועות האחרונים, ככל הנראה לטובת מפלגת הבית היהודי.

כאמור, תמונת הגושים נותרה כמעט ללא שינוי.


למרות שחיקת כוחה של רשימת הליכוד-ביתנו, עליה התנבאנו בפוסט קודם, הרי שהמנדטים האבודים נשארו בגוש הימין, והוא נותר על 66 מנדטים מוצקים כבשבוע שעבר.

כעת נפנה לשאלה שחוזרת ועולה בשבועות האחרונים: האם מכוני הסקרים השונים מוטים בתחזיתם עבור מפלגות מסוימות?

סקר אבי דגני שהתפרסם השבוע ברשת ב', לדוגמא, מציג תוצאות חריגות במיוחד, וצופה לגוש הימין 73 מנדטים (הליכוד-ביתנו 35, הבית היהודי 17.5, עוצמה לישראל 6, ש"ס 8, יהדות התורה 6.5). כפי שציינו בעבר, מכיוון שהמודל הססטיסטי בבסיסו של בטל בשישים משתמש בחציון הסקרים כבסיס ראשוני לתחזית, סקרים חריגים שכאלו מקבלים משקל נמוך יחסית בשקלול.

הגרף הבא מראה את תחזית המנדטים לבית היהודי על פי מכוני הסקרים השונים. כל נר נמתח בין התוצאה הנמוכה ביותר לגבוהה ביותר שנתן הסוקר הספציפי למפלגה. הקו האפקי המודגש מציין את חציון הסקרים של אותו הסוקר. ניתן לראות כי אבי דגני תמיד נטה לסקור את הבית היהודי גבוה משאר הסוקרים.

כשאנו מבצעים בדיקה דומה עבור מפלגת יהדות התורה, ניכר בהחלט שאבי דגני עושה משהו אחרת משאר המכונים בכל הנוגע לדגימת המפלגה הזו.
לקראת יום הבחירות נראה אם פרופ' דגני הקדים את זמנו בעזרת כמה הנחות בייסיאניות מוצלחות, או שמא הוא פשוט טועה.

17 תגובות:

  1. אנונימי5/1/13 18:32

    למה אתם לא מעלים את האפשרות של ממשלה ליכוד-עבודה-יש עתיד-התנועה?

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי5/1/13 20:18

      כי אין אפשרות כזו, יחימוביץ' אמרה בעצמה שלא תצטרף לקואליציה יחד עם ביבי

      מחק
    2. אנונימי5/1/13 21:13

      אבל כן מעלים את ההסתברות של ליכוד-עבודה-לפיד...

      מחק
    3. התשובה היא: כי הסיכוי לכך הוא 100.00%. באותו אופן, אנחנו לא עוקבים אחרי הסיכוי לקואליציית עבודה-התנועה-לפיד, כי הסיכוי לכך הוא 0.00%.

      מחק
  2. אנונימי5/1/13 18:51

    הבית היהודי - 13 או 14??
    בתרשים הריבועים מימין - מופיע 14.
    כאן בטבלה כתוב 13..

    השבמחק
    תשובות
    1. 14. אכן נפלה טעות בטבלה. תודה על התיקון.

      מחק
  3. קראתי במקום מסוים שרוב הסוקרים בישראל עורכים את הסקרים רק בקרב מחזיקי טלפונים נייחים, ושיש להם שיטות שבעזרתן הם מצליחים לחפות על ההטיה שההחלטה הזאת יוצרת.

    א. עד כמה זה אפשרי באמת לחפות על ההטיה הזאת?
    ב. עד כמה יש בזהות הזאת בין הסקרים כדי להטות גם את התחזית שלכם?

    השבמחק
    תשובות
    1. ישנם הרבה דברים לגבי האופן בו מבוצעים הסקרים שהם נעלמים מבחינתנו. אם כל הסוקרים טועים באותו הכיוון, ובאופן שלא הודגם במערכות בחירות קודמות, גם תחזית בטל בשישים תושפע מכך.
      אולם, תחת ההנחה הסבירה שאם ישנה הטייה בסקרים, היא אינה באותו הכיוון בכל הסקרים, או לפחות בין סוקרים שונים, או אז יבוא לביטוי כוחה של תחזית העל של בטל בשישים.

      מחק
  4. אנונימי5/1/13 20:19

    אם אתם רואים סקר הזוי כמו של דגני, רק להסתכל על הנתון מנדטים של עוצמה לישראל אפשר להסיק זאת. אז למה בכלל להכניס אותה למודל? אפילו שהשפעתו מינורית.

    השבמחק
  5. האם יש משמעות לכך שהתפלגות המנדטים לגושים מפוזרת יותר (את זה אני כותב מזיכרון) לעומת קודם וההסתברות לגוש חוסם לימין ירדה בשבריר אחוז? האם זה אומר שיש סחף כלשהו, גם אם קטן בין הגושים?

    השבמחק
  6. אנונימי6/1/13 09:40

    כל הכבוד לכם! אני מאחל לכם שתגדלו להיות נייט סילבר הישראלי. ולפחות, רק אל תתקלקלו!

    השבמחק
  7. אנונימי6/1/13 10:11

    מצטרף לברכות. כל הכבוד על היוזמה והביצוע! מעניין אותי לדעת (בתור מצביע הבית היהודי) למה בתחזית של הבחירות אילו היו מתקיימות היום אתם נותנים 14 מנדטים לבית היהודי ו-11 לש"ס ואילו בתחזית ליום הבחירות בעוד שבועיים אתם נותנים 13 לבית היהודי ו-12 לש"ס? מה גורם לכם לחשוב שהסחף לכיוון בנט מכל שותפיו לגוש, שנמשך כבר יותר מחודש, עומד לפני היפוך מגמה?

    השבמחק
  8. אנונימי7/1/13 14:57

    איך אתם בונים את מודל הסתברויות הקמת הקואליציה שלכם והאם שקלתם את האפשרות שש"ס תפתיע ודווקא תתמוך בממשלת שמאל-מרכז אחרי הבחירות כפי שדרעי עשה בעבר?

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי7/1/13 16:50

      המדובר בהסתברות ש*ניתן* יהיה להקים קואליציה כאמור. כלומר שהמפלגות המדוברות יזכו יחד ב-61 מנדטים ומעלה (משמע ההסתברות שהליכוד+בית יהודי+ש"ס+יהדות התורה יעברו את ה-61 מנדטים היא 99.4% וזה הסיכוי שניתן יהיה להקים קואליציה כזו. זה שניתן להקים קואליציה כזאת עדין לא אומר שהיא תוקם בפועל).
      ברור שהם לא יכולים בכלל להתייחס לכוונות של ראשי ומנהיגי המפלגות ולמו"מ קואליציוני, והשאלה שלך קצת מצחיקה.

      מחק
  9. אנונימי7/1/13 21:06

    ניתוח מעניין ללא ספק. לא כדאי בכל זאת לזרוק לחלוטין סקרים ששונים לחלוטין מההתפלגות המשותפת?
    בנוסף, זה לא מכובד שאינכם משתפים את התחזית למפלגות ערביות. ראשית באופן מדעי זה חלק מהמדגם, שנית למה להמשיך ולהפריד אוכלוסיה של אזרחים?
    אנא היו הגונים ודמוקרטים ופרסמו תחזיות שסכום המנדטים בהן הוא 120.
    שוב, תודה על המשב המרענן, אני מעריך את סיכוייכם לדייק יותר מכל סקר ב 62.4%

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי8/1/13 08:15

      טעות שלי. הכל שם. לא ראיתי שלפיד הוא גוש בפני עצמו. דרך אגב, מה מייחד אותו שזכה לכבוד?

      מחק
  10. מה עם התייחסות לעלה ירוק - הרשימה הליברלית?

    הסקרים של גיאוקרטוגרפיה מראים כבר כמה שבועות ברציפות שעלה ירוק מגיעה ל 3 מנדטים, מדגמים במכללות ואוניברסיטאות כמובן מראים אחוזים הרבה יותר גבוהים, וסקרי אינטרנט בכלל מציבים אותם כמפלגה השלישית בגודלה בכנסת.

    בנוסף, מה שאפשר לדעת בוודאות מסקרים, זה שאי אפשר ללמוד מהם כלום. אף סקר לא חזה 7 מנדטים לגמלאים בבחירות 2006, (למעשה רוב הסקרים העידו על כך שהם לא יעברו אחת אחוז החסימה).

    לכן, המדד הכי טוב מבחינתי לאפשרות שעלה ירוק תעבור את אחוז החסימה הוא מדד הלייקים. בתקופה של חודשיים, עמוד הפייסבוק של עלה ירוק - הרשימה הליברלית הגיע מ-0 ליותר מ- 58,000 תומכים. תוך שהוא עוקף את עמוד המפלגה של מרצ, ואפילו את העמוד של ציפי לבני ששניהם היו שם הרבה לפני..

    מה שמעודד בנתון הזה, הוא שאחוז החסימה בבחירות האחרונות היה כ- 67,000 קולות, ולפי קצב הגידול באוכלוסיה אפשר לצפות השנה למעט יותר, נניח בסביבת ה- 72,000 קולות.

    אם תנופת הצבירה של תומכי עלה ירוק תמשיך בצורה הזאת, יתכן מאוד שעלה ירוק תעבור את אחוז החסימה רק לפי כמות האנשים בפייסבוק שטרחו להיכנס וללחוץ לייק. כל זה הרבה לפני שלוקחים בחשבון אנשים שלא ביצעו לייק ותומכים בעקרונות המפלגה (הרבה מחבריי הם כאלה ) או אנשים שאין להם פייסבוק בכלל.. (נשארו עוד 2-3 כאלה גם..)

    אז שוב נשאלת השאלה - למה אין כאן התייחסות אליהם?

    השבמחק