12.1.2013

תמונת מצב: 10 ימים לבחירות

עוד שבוע עבר והמירוץ לכנסת ה-19 מאיים לשבור כל שיא של שעמום. תחזית בטל בשישים עבור חמש המפלגות הגדולות נותרה על כנה: 35 מנדטים לליכוד-ביתנו, 18 למפלגת העבודה, 14 לבית היהודי, 12 לש"ס ו-10 ליש עתיד. תחזית הגושים של בטל בשישים גם היא כמעט ללא שינוי: גוש הימין עומד על כ-67 מנדטים וגוש השמאל עם 43. מספר מפלגות מגרדות את אחוז החסימה, מתוכן מפלגת קדימה מסתמנת כבעלת הסיכויים הרבים ביותר להיכנס לכנסת ה-19.

בסוף השבוע הבא נפרסם את תמונת המצב האחרונה של בטל בשישים לקראת הבחירות לכנסת ה-19. מטבע הדברים, תמונת המצב האחרונה תתמקד במגמות האחרונות שיסתמנו בסקרים ותנסה לתת מענה מפורט ואמין ככל האפשר בהסתכלות קדימה לכיוון יום הבחירות.

את תמונת המצב של היום, 10 ימים לפני הבחירות, נקדיש להתבוננות לאחור, גם מעבר לשבוע האחרון. נתייחס לשאלה: האם באמת לא השתנה מאום בארבע השנים האחרונות במבנה המפה הפוליטית בישראל, כפי שעולה מן הסקרים? בואו נראה אם יש היגיון בשיעמום...

בהסתכלות אובייקטיבית הקדנציה האחרונה ובמיוחד החודשים האחרונים היו מלאי אירועים.

מבחינה מדינית-ביטחונית, העימות עם החמאס במסגרת מבצע עמוד ענן בעזה, שלווה באזעקות ונפילות טילים ברחבי הארץ, כולל בי-ם ות"א והסתיים בהסכם הפסקת אש עם החמאס, כלל מספר תקדימים היסטוריים. זה היה אקורד סיום לקדנציה של ארבע שנים שכללה גם את נאום נתניהו באונ' בר-אילן, את עסקת החזרתו של גלעד שליט משבי החמאס, ואת הסכסוך המתוקשר עם נשיא ארה"ב אובמה.

מבחינה כלכלית-חברתית, על רקע משבר כלכלי עולמי התרחשו בארץ לפני יותר משנה אירועי המהפכה החברתית, שהעלו על סדר היום נושאים שלא זכו להתייחסות ציבורית ותקשורתית בהיקף דומה קודם לכן. עוד סממן לכך הגיע בעקבות מהפכת הסלולר, כאשר מספר סקרים שנערכו בעקבות פרישתו של השר לשעבר משה כחלון מהליכוד חזו למפלגה בראשותו מספר מנדטים שהיה מעמיד אותו היום בראש המפלגה השלישית בגודלה בכנסת.

מבחינה פוליטית, התרחשו באחרונה מספר רעידות אדמה, החל מהתאיידותה של המפלגה בעלת הסיעה הגדולה בכנסת, עבור באיחוד רשימות הליכוד וישראל ביתנו בימין ופילוג הרשימות בשמאל וכלה בהופעתם של סוללת כוכבים חדשים/ישנים בראשן של המפלגות הבינוניות בגודלן, כגון נפתלי בנט, אריה דרעי, יאיר לפיד וציפי לבני. עוד לפני כן היו מספר אירועים בולטים במערכת הפוליטית, ביניהם, למשל, הפילוג במפלגת העבודה וכינונה של מפלגת העצמאות (שהספיקה בינתיים להימחק מן המפה) והצטרפותה הפתאומית והקצרה של מפלגת קדימה לקואליציה בקיץ שעבר.

האם לשלל האירועים הללו לא היתה שום השפעה על המפה הפוליטית?
במילה אחת: לא.
בגרף אחד: בכלל לא.


הגרף שלעיל מראה את תחזית המנדטים לגושים עפ"י המודל הססטיסטי של בטל בשישים לפי הסקרים לאורך תשעת החודשים האחרונים. ניתן לראות שלאורך 260 הימים האחרונים (מאז אפריל 2012), גוש הימין יציב לגמרי, ומעולם לא ירד מתחת ל 64 מנדטים בתחזית, או מעל ל-70.

אז מה בכל זאת קרה בשבוע האחרון?
כל מכוני הסקרים סיפקו סקרים טריים השבוע:

כפי שחזינו בתמונת המצב הקודמת, מגמת ההיחלשות של המפלגות הגדולות אכן נעצרה. למעשה, התחזית עבור חמש המפלגות הגדולות  לא השתנתה.

המפלגה היחידה שעברה שינוי כלשהו בטבלת המובילות היא מפלגת התנועה בראשות ציפי לבני, שאיבדה מנדט אחד ועומדת כעת על 9 מנדטים בתחזית בטל בשישים. מפלגת קדימה ממשיכה להתחזק וניצבת קרוב מאוד לאחוז החסימה במרבית הסימולציות של בטל בשישים.

תמונת הגושים משמימה לא פחות:
אם נתבונן בגרף "תחזית מנדטים לגושים" (מימין), נוכל להתרשם מהסטטיות של התחזית לגושים. בשישים הימים שלפני הבחירות  מעולם לא נחזתה תוצאה לגוש הימין שאיננה 66, 67 או-68 מנדטים.

אפילו פרופ. אבי דגני, שפרסם בשבוע שעבר סקר חריג במיוחד, שחזה 73 מנדטים לגוש הימין, ישר קו השבוע עם שאר הסוקרים, ובסקר שלו מיום חמישי, הוא חוזה 66 מנדטים לגוש.

לסיכום, נותר רק עוד סוף שבוע אחד עד לבחירות ומכיוון שחל איסור לפרסם תוצאות סקרים ב-4 הימים האחרונים לפני יום הבחירות, תמונת המצב של השבוע הבא תהיה האחרונה, אולם צפויים עוד מספר פוסטים מעניינים באתר במהלך השבועיים הקרובים. בין היתר נפרסם השבוע גם את התחזית (בדיעבד) של בטל בשישים עבור בחירות 2009.

15 תגובות:

  1. אנונימי12/1/13 15:43

    אתם מכלילים את הרב אמסלם בגוש המרכז, אבל הוא הבהיר שימליץ על נתניהו והגדיר עצמו מרכז ימין, ובעברו התבטאויות ימניות חדות מאוד, כך שרוב העיתונים מכניסים אותו לגוש הימין.

    השבמחק
  2. אנונימי12/1/13 20:12

    כל הכבוד על ההשקעה.
    למה החרדים לא מופיעים כגוש נפרד?

    השבמחק
  3. האם אתם עדיין מתעלמים מהמומנטום החזק שדיבלה קדימה בשבוע האחרון בו בכל הסקרים היא עברה את אחוז החסימה?
    האם בתחשיב הסופי שלכם אינכם לוקחים בחשבון את תנועת השבוע האחרון שתמיד יוצרת סחף מסוים (ב2006 לגמלאים ע"ח קדימה. ב2009 לקדימה ע"ח העבודה)
    נראה משום מה שהמומנטום הברור של סקרי סופ"ש האחרון הוא חיובי לקדימה ולמרצ שעוד מסוגלות להתחזק עוד על חשבון התנועה של לבני

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מסכים אתך מאד. יש מומנטום חזק לקדימה, והוא אינו מתבטא די הצורך בניבויים...כבר סקרים רבים שהיא עוברת את אחוז החסימה, כולל בסקר האחרון - אבל זה לא משתקף בתחזית זו

      מחק
  4. מצטרף להערה לגבי מרצ. נראה שהיא מבססת את המנדט החמישי, לא?

    השבמחק
  5. יש לי שאלה על הגדרת המושג "טעות הדגימה" במערכת רב מפלגתית כמו בישראל. אני מבין שככלל, טעות דגימה של 4.5% אומר שב 95% מהמקרים התוצאות יהיו ב +/- 4.5% מהתחזית. אך מה הכוונה אצלנו. האם:
    א. התחזית של כל מפלגה היא באי דיוק של 5 מנדטים? אם כך, אין כמעט ערך לשום סקר...
    ב. סה"כ אי הדיוק לכל המפלגות (סכום ערך מוחלט של סטיות)הוא 4.5% כלומר 5-6 מנדטים. אני בספר רב אם יש סקר כלשהו המגיע לדיוק כזה.

    יש לי תחושה שלקחו מושג, "טעות דגימה", שנכונה עבור 2 מפלגות, ומיישמים אותה בצורה מאד לא מדויקת.
    אשמח לשמוע התייחסותכם.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי!
      מושג "טעות הדגימה המקסילית" מתייחס למקרה שלמפלגה שלוקחת 50%, אחר-כך זה יורד בצורה של פרבולה (בנוסחא של טעות הדגימה יש התייחסות ל- (x*(100-x

      יש מחשבוני טעות הדגימה ברשת.

      בערך, במציאות שלנו, אם כתוב שטעות של סקר 4.5%, זה אומר 4% לליכוד ו- 1.2% לקדימה

      מחק
  6. אנונימי13/1/13 21:39

    אפשר לבקש הסבר קצר לגבי החישוב של סיכויי המפלגות הקטנות?
    יש מפלגות - למשל 'עוצמה לישראל' - שעוברת את אחוז החסימה ברוב הסקרים בשבועות האחרונים (תקנו אותי אם אני טועה), ועדיין אתם נותנים לה סיכוי זעום לעבור (סביב 10%).
    אשמח לשמוע הסבר לתוצאה שלכם.

    השבמחק
  7. תגידו, יש סיכוי קלוש למפלגת אור לעבור את אחוז החסימה :-/?

    השבמחק
  8. שלום.

    לדעתי האחוזים כאן אכן קצת תמוהים.

    מרצ - אכן יש עליה לאחרונה, אך לטעמי העליה הזו רק מעלה אותה באופן עקבי מעל אחוז החסימה. הסוקרים באופן היסטורי נתנו למרצ מספר מנדטים הזוי (בבחירות האחרונות היו סקרים שהראו כ 8 מנדטים), וכנראה נוטים להפריז בכוחה של מרצ.

    עוצמה לישראל - על מנת לעבור את אחוז החסימה, עוצמה לישראל צריכה לעבור באופן עקבי את אחוז החסימה. כרגע נראה שהתמיכה שלה בציבור הוא סביב 1.5 מנדטים, והמספר לא משתנה באופן מהותי לאורך זמן.

    קדימה - אכן נראה שקדימה עלולה לעבור את אחוז החסימה ביישורת האחרונה. נראה לי שהאחוז שאכן יקרה כך הוא מעל 50%.

    בנוסף, לא ברור לי למה האתר מתאר התרחשות לא סבירה (יאיר לפיד מצטרף לקואליציה לבדו) בעוד שעל פי הצהרותיו, יבקש שקדימה או התנועה יצטרפו ביחד איתו.

    הערכותיי שלי נמצאים באתר - http://120mandatim.co.nf . אין בו הסתברויות, רק ממוצעים שלוקחים בחשבון נטיות הסטוריות של הסוקרים. כמו כן, אני לא סטטיסטיקאי, אלא מתכנת מחשבים. סקרים הם כלי סטטיסטי וראוי שינותחו על ידי סטטיסטיקאים.

    השבמחק
  9. אנונימי16/1/13 15:06

    שלום, האם יש לכם פוסט שדן בנושא של אי הכללתן של מפלגות קטנות בסקרים?
    אבי דגני שהכליל את עלה ירוק - הרשימה הליברלית בסקרים שלו (שכוללים גם סלולרי) נותן להם 3 פעמים ברציפות 3 מנדטים.

    השבמחק
  10. אנונימי17/1/13 17:59

    לפי התחזית שלכם כרגע יש סיכוי של 1.6% שגוש הימין לא ינצח את הבחירות (60 או 59 מנדטים). האם אתם כוללים בכך את האפשרות שעם שלם, שאתם מחשיבים למפלגת מרכז, תקבל מנדטים? כלומר 60 מנדטים לימין + 3 מנדטים לעם שלם זה נחשב 60 מנדטים לגוש הימין מבחינתכם?

    שאלה נוספת: איך יכול להיות שהתחזית העדכנית מצביעה על כך שגוש המרכז (קדימה+יאיר) והימין נטול החרדים יקבלו 61 מנדטים, ומצד שני אתם כותבים שהסיכוי שתתאפשר ממשלת מרכז-ימין בלי חרדים הוא רק 27%? אני מניח שאם זה התחזית שלכם כרגע, הסיכוי צריך להיות לפחות קצת יותר מ-50%.

    השבמחק
  11. אנונימי17/1/13 20:27

    איזה מדכא שגוש הימין יותר גדול מהשמאל מרכז נכון

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי17/1/13 20:28

      נכון

      מחק
    2. אנונימי19/1/13 13:14

      ככה צריך להיות, אחרי אוסלו כמות המטומטמים יורדת בהדרגה

      מחק