22.1.2013

בחירות 2013: תוצאות המדגם

עדכון נוסף: קדימה מרחפת סביב רף הכניסה לכנסת ה-19. כאמור, קשה מאוד לחזות את גורלן של המפלגות שעל סף אחוז החסימה (גם עם ספירת הרוב המוחלט של קולות האמת) ואת תמונת המנדטים והגושים בהתאם.

עדכון: עם ספירת קולות האמת, התוצאות מעט משתנות. נראה שהיתה הערכת חסר של כוחן של המפלגות הערביות. מפלגות שונות מתיישרות לכיוון התחזית. כרגע נראה שניתן יהיה לסכם בכך שיש עתיד פשוט גזלה ברגע האמת כ-3 מנדטים מכל גוש (מהעבודה והתנועה משמאל ומן הבית היהודי והליכוד-ביתנו מימין). 
(נזכיר שב-2009 קדימה גזלה שני מנדטים מכל גוש ביום הבחירות בהשוואה לתחזיות המוקדמות, כולל תחזית בטל בשישים. אז זה היה מישראל-ביתנו ומן העבודה ומרצ.)

לפני זמן קצר התפרסמו בערוצי הטלוויזיה תוצאות סקרי המדגם:

השורה התחתונה: גוש הימין נחלש מאוד ועומד על כ-62-61 מנדטים בסקרים, לטובת גוש המרכז שעלה ל-20-18 מנדטים.

מה קרה? בואו ונראה...

שתי ההפתעות של היום:
1) סחף לכיוון מפלגת יש עתיד, המפלגה השנייה בגודלה בכנסת ה-19, עפ"י התוצאות. צריך גם לומר שעוד קיים תסריט לפיו יש עתיד תהיה המפלגה הגדולה בכנסת, אם תגיע ל-20 מנדטים והליכוד יתפצל מתוך הליכוד-ביתנו ויוותר עם גודל דומה. 
(בנוסף, הסכמי העודפים לא יצילו את מפלגת העבודה, שכן ההסכם שלה הפעם הוא עם יש עתיד.)
2) אחוז ההצבעה היה גבוה מהצפוי, בעיקר בקרב הציבור היהודי. מצד אחד זה החליש את המפלגות הקטנות, שכנראה לא עברו את אחוז החסימה (שהתבטא במספר גדול יותר של קולות לעומת הבחירות הקודמות) ומצד שני זה החליש את המפלגות הערביות, בגלל אחוז ההצבעה הנמוך יחסית במגזר. בשל כך, גוש השמאל הצליח רק לשמור על כוחו, למרות התחזקותן של מרצ והעבודה. עדכון: עם ספירת התוצאות, נראה שהתופעה הזו חלשה בהרבה מכפי שנראה היה בתחילה.

לפי הממוצע של סקרי המדגם:

מנקודת המבט של תחזית בטל בשישים, מדובר בתוצאה שנחזתה בהסתברות של כ-7% בלבד (עפ"י המרחק של תחזית הגושים והמפלגות מתוצאות האמת). אין ספק שזו הפתעה גדולה, והסקרים פספסו את תוצאות האמת (וגם ההנחות הנוספות של המודל שלנו לא הועילו מספיק).
במבט לאחור, נראה שחלק מן המגמות עליהן הצבענו שעלו מתוצאות הסקרים בשבוע האחרון של מערכת הבחירות התחזקו עד מאוד לקראת יום הבחירות עצמו. הסחף לגוש המרכז הסתמן כבר בשבוע האחרון של מערכת הבחירות, כמו גם היחלשותו של הליכוד-ביתנו. בנוסף, כפי שהסברנו במסגרת התחזית הסופית של בטל בשישים, המפלגות הקטנות הקשו מאוד על ניבוי התוצאות והשפיעו עליהן באופן מובהק. 

עדכון: מה תהיינה תוצאות האמת? מה בדיוק קרה היום? בקרוב נשוב עם התוצאות הסופיות וניתוחן בראי התחזית של בטל בשישים...

18 תגובות:

  1. אחוז ההצבעה לא היה גבוה במיוחד. 66.6% בלבד.

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון, בניגוד להצהרות לאורך כל היום. אבל הוא היה גבוה בציבור היהודי על חשבון המגזר הערבי.

      מחק
  2. אולי חלק מזה זה "סחף" אבל לדעתי, יש גם עניין שהסקרים פספסו את הצבעת הצעירים בהתייחסותם המזלזלת לטלפונים ניידים.

    השבמחק
  3. אנונימי22/1/13 23:39

    מה ההערכה ביחס לקולות החיילים?

    השבמחק
    תשובות
    1. הטענה האופיינית היא שקולות החיילים מתפצלים בין הצבעה אידיאולוגית קיצונית להצבעה אופנתית. מפלגות שיש לשים לב אליהן: הבית היהודי, יש עתיד, מרצ ועוצמה לישראל.
      מצד שני, ראינו מה כוחן של טענות אופייניות.. :)

      מחק
  4. אנונימי22/1/13 23:54

    נראה שהמגמות שהצבעתם עליהם היו נכונות - אבל בימים האחרונים השינוי הפסיק להיות לינארי. פתאום הייתה קפיצה אקספוננציאלית על בסיס אותן המגמות שזיהיתם. זה גם קצת הגיוני - כמות החשיפה בימים שלפני הבחירות גדולה משמעותית מבתקופה שלפני. המודל שלכם מניח שהמגמה הופכת ללא לינארית לקראת הבחירות?

    השבמחק
    תשובות
    1. הם ידעו, הם פשוט טעו בפרמטר של
      האקספוננט.

      מחק
  5. אהלן עילי!
    מקווה מאוד שלא לקחתם את העניין בצורה קשה מדי,
    סך הכל ברוב התחזיות של אפשרות לקואליציה כזו או אחרת צדקתם, גם אם טעיתם בגושים. עם תוצאות הסקרים שהיו כאן, גם עשרה נייט סילברים לא היו עוזרים. הפעם האחרונה שקראתי על אלגוריתם שהיה יכול לעזור היתה כשקראתי הארי פוטר, ומי שהגיע לשביעי יודע שגם שם זה לא עבד משהו. בקיצור הבוחר הישראלי לא ידע עד הרגע האחרון בעצמו למה יבחר ובסוף כמו בהרבה מקרים (ראה ערך גמלאים) הלך על מי שנראה הכי סימפטי.

    השבמחק
  6. זה עוד לא הזמן לסכם. עם פרסום תוצאות האמת ננתח בפירוט את מה שקרה וננסה להסיק מסקנות לקראת העתיד.

    השבמחק
  7. אנונימי23/1/13 11:57

    אחוז הצבעה סופי של 63.9, נמוך מ2009!!
    אחוז הצבעה במעוזים חילונים - ר"ג, גבעתיים, ת"א רעננה, הרצליה, הוד השרון וכדומה באזור ה 70%,
    ביישובי הדרום והצפון - ק"ש ב"ש וכדומה באזור ה 55%, דומה לאחוז ההצבעה אצל הערבים - 52%
    זה כל סיפור ההטייה.

    השבמחק
  8. אנונימי23/1/13 12:05

    בהסתכלות לאחור, נראה שהיתה הערכת יתר של הליכוד ב-2 מנדטים, והערכת יתר של הבית היהודי ב-3 מנדטים. כלומר, בסה"כ 5 מנדטים שעברו משתי מפלגות הימין למפלגות אחרות. זה לא מספר מבוטל. דווקא נראה שבעוצמה לישראל התחזית היתה מדוייקת 2 מנדטים לעומת 1.73% מהקולות, כך שאין כאן בעיית חיזוי משמעותית. אבל, להיכן נעלמו 5 המנדטים הללו?

    השבמחק
  9. תמיד היתה הערכת יתר של הליכוד. תשוו את כל הבחירות אחורה. בכל מקרה, לתחזית בטל ב 60 יש את מקדם המתאם (r2) הגבוה ביותר מול התוצאות - 91.63%, מלבד סקר מינה צמח האחרון (93.94%) וסקר רפי סמית שעבר בטוויטר (93.90%). הם עקפו את שאר מכוני הסוקרים, גם בסקר האחרון וגם בממוצעי 3 סקרים אחרונים. התחזית שלי היתה 88.5% שזה בערך ממוצע לעומת מכוני הסוקרים.

    בכל מקרה, כל הכבוד. מעניין יהיה לראות את זה מול תוצאות סופיות עם קולות החיילים.

    השבמחק
  10. אחוז החסימה הוא מעט פחות מ 72000 בוחרים - ע"פ סך הקולות הכשרים - לקדימה 74725 בוחרים כך שהיא מתייצבת מעליו - למעשה נדרש שמספר הקולות הכשרים יהיה למעלה משלושה מליון ושבע מאות וחמישים אלף קולות כשרים ושקדימה תקבל פחות מ 75000 קולות כדי שהיא לא תעבור את אחוז החסימה. מכיוון שבבחירות נמנו כ 99% מכלל הקולות, נדרשים כ 180 אלף הצבעות כשרות נוספות כדי להגיע לערכים אלו, ונדמה לי שאפשר לומר בביטחון שקדימה עברה.
    כעת - אם היא עברה - מה המדד למנדט, ואיך הוא משפיע על חלוקת המנדטים? עושה רושם שגם זה גורם לשינויים...לפיד הוא פחות מ 19, הליכוד פחות מ 31..העבודה פחות מ 15..או קיי, בדר עופר וכו' - אבל יש מקום לבדיקה מדודקדקת...

    השבמחק
  11. אודי - מה שאמרת לא מדוייק:
    ישנם עוד 240,000 קולות שלא נספרו, המעטפות הכפולות
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4336080,00.html.
    כרגע קדימה קיבלה 74,735 (2.09%), כאשר אחוז החסימה שהיא נדרשת לעבור הוא 71,583
    אז נניח כל הקולות הנ"ל כשרים (לא מצויין המספר המדוייק של הקולות הנוספים, אז אין טעם לנסות לתקן מספר זה על סמך אחוז הקולות הפסולים בכלל האוכלוסיה). מספר הקולות לאחר התוספת ל3,579,115 הנוכחיים הוא 3,819,115. הרף לחסימה כעת הוא 76383 קולות. מופז צריך 1648 קולות נוספים, שהם בערך 0.7% מהקולות של המעטפות הכפולות. לא בלתי אפשרי, אבל ממש אי אפשר להגיד שבביטחון קדימה עברה.

    לגבי החישוב מה יקרה ל"תוצאות האמת" (במרכאות כפולות..) אם קדימה לא תעבור - זה חישוב בעייתי כי יש עוד 240,000 קולות שלא ידוע לאן הם הולכים (אומרים שהם יוסיפו כמנדט לבית היהודי או ליש עתיד, על חשבון אחת הערביות). בכל מקרה הנטייה הטבעית היא שאחד משני המנדטים של קדימה יגיע לליכוד והשני ליד עתיד ("לפי עין" בלי חישוב)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התגובה.
      סביר אם כך שקדימה עברה - אבל גם שיתכנו שינויים משמעותיים בתמונת המנדטים - ובמאזן הבין גושי כרגע כל מנדט קובע.

      מחק
  12. יהיה פוסט מסכם?

    השבמחק
    תשובות
    1. כן, בהחלט. עם התנצלות על העיכוב :)

      מחק
    2. אנונימי28/1/13 23:53

      מחכים בקוצר רוח :-)

      מחק