7.1.2013

מחפשים בנרות

מילים מושחזות רבות נכתבו אודות הסוקרים השונים הפועלים בארץ. נדמה כי אין אשמה שלא הוטחה בהם, החל מחוסר מקצועיות וכלה בהטייה משוחדת לטובת מפלגה או מפלגות מסויימות. 

בדיחה ישנה מספרת: איש אחד מהלך לו ברחוב דיזנגוף, ונתקל באדם המתכופף כמחפש משהו. הוא ניגש אליו ושואל: איבדת משהו? -כן, משיב האיש, איבדתי את השעון שלי בכרם התימנים. -אם כך, מדוע אתה מחפש אותו בדיזנגוף? שואל הראשון. והשני משיב: כי כאן יש יותר אור.

לשיטתנו, הסקרים הבודדים הם לא הכתובת הנכונה בחיפוש אחר התחזית המדוייקת ביותר לתוצאות הבחירות, למרות שפע הנתונים שהם מספקים.
תחזית בטל בשישים כפי שהיא מדווחת כאן מבוססת על "ניתוח-על" של נתוני כל הסקרים בתוספת מספר הנחות בייסיאניות לגבי המשתנים החיצוניים, כפי שהסברנו בפוסטים הראשונים.  מנקודת המבט של בטל בשישים, השונות בין הסקרים היא דווקא יתרון. ככל שהתלות בין השיטות השונות קטנה יותר, יתרונו היחסי של "ניתוח-העל" הסטטיסטי עולה.

אף על פי כן, לטובת הקוראים חובבי המספרים (או תיאוריות קונספירציה מסוגים שונים) ובעלי הסבלנות, החלטנו לרכז בפוסט זה את תוצאות הסקרים עצמם. אז אם אתם נמנים על קבוצה זו, בואו לחפש בנרות...

בגרפי הנרות הבאים, גוף כל נר נמתח בין התוצאה הנמוכה ביותר לגבוהה ביותר שנתן הסוקר הספציפי למפלגה. הקו האפקי הקצר והמודגש מציין את חציון הסקרים של אותו הסוקר. בנוסף, בכל גרף מודגש לכל ארכו קו אפקי שחור, המציין את תחזית מודל בשישים העדכנית. המספר בסוגריים מתחת לשמות הסוקרים מציין את מספר הסקרים של כל סוקר הנכללים בתחזית בטל בשישים עד כה.

חשוב להדגיש שתצוגה זו חסרה לחלוטין את מימד הזמן ולכן לא מומלץ לנסות ולהסיק ישירות מתוכה מסקנות מדוייקות לגבי תוצאות הבחירות. לעומת זאת, ניתן להתרשם ממנה בנקל לגבי התנודתיות האופיינית לכל מפלגה ולכל סוקר.

הליכוד-ביתנו - חציון החציונים של הסוקרים השונים עבור הליכוד-ביתנו עומד בין 36 ל-37 מנדטים, אולם הוא יורד בעקביות בשבועות האחרונים, כפי שכתבנו בתמונות המצב האחרונות. ניתן לראות כי סוקרים שונים נבדלים מאוד בתחזיתם למפלגה זו. 

העבודה - בדגימת רשימת העבודה ניכרת שונות נמוכה יחסית בין הסוקרים השונים. חציוני הסקרים של כל הסוקרים נעים בתחום מצומצם שבין 17 ל-19 מנדטים. גם כאן חלה ירידה עקבית בשבועות האחרונים, אולם היא יותר מתונה ויותר עקבית בין הסוקרים השונים.

הבית היהודי - מלבד אבי דגני, מעט מאד סוקרים חזו לבית היהודי מעל 12 מנדטים. עם זאת, מפלגתם של נפתלי בנט וחבריו ראתה עליות רצופות כמעט בכל הסקרים בשבועיים האחרונים.

ש"ס - רובם המוחלט של הסוקרים צופים למפלגת ש"ס כ-11 מנדטים. למעשה, בכל אחד מששת הסקרים שערכה ד"ר מינה צמח עד כה בקמפיין זה, קיבלה ש"ס 11 מנדטים בדיוק.

חד"ש, רע"מ-תע"ל ובל"ד - רק 34 מתוך 56 הסקרים שבוצעו עד כה (60%) כללו התייחסות נפרדת למפלגות אלו, ולא כללו אותן תחת הכותרת "המפלגות הערביות". כדי לשמור על אחידות במובהקות הססטיסטית של תוצאות המודל, בתחזית בטל בשישים השתמשנו בכל הסקרים על-מנת לקבוע את סך המנדטים של מפלגות אלו. את החלוקה הפנימית קבענו בעזרת הסקרים שכללו תחזית נפרדת לכל מפלגה וכך ננהג עד ליום הבחירות.

התנועה - מאז שהתייצבה בסקרים, כשבוע-שבועיים לאחר הקמתה, התנועה בראשות ציפי לבני זוכה עפ"י רוב ל-9 או 10 מנדטים בסקרים השונים. בסקריו של אבי דגני, עליהם כבר הצבענו כחריגים בפוסטים קודמים, כוחה נמוך משמעותית ועומד על כ-6 מנדטים בלבד.


יש עתיד - הרשימה של יאיר לפיד, בניגוד מוחלט לפרסומים רבים, היא אחת המפלגות היציבות בסקרים, עם תחזית של כ9-10 מנדטים ברוב הסקרים.

יהדות התורה - מבין 53 הסקרים שנערכו עד כה (בלי לספור את סקרי מכון גיאוקרטוגרפיה של פרופ. אבי דגני),  קיבלה מפלגת יהדות התורה 6 מנדטים ב-37 סקרים, ו-5 מנדטים ב-16 הסקרים הנותרים, מה שהופך אותה למפלגה היציבה ביותר בסקרים. בטל בשישים חוזה לה בנקודת זמן זו 5 מנדטים. מי שמחפש בנרות, ימצא שבשלושת הסקרים שפרסם פרופ. דגני, קיבלה המפלגה 6.5-7 מנדטים.
קשה שלא לתהות מדוע תחזית הסוקרים למפלגה זו היא כל-כך יציבה. לסוקרים הפתרונים.

מרצ - מרצ שומרת על תחזית יציבה למדי של כ-4 מנדטים בסקרים השונים. מבין 56 הסקרים שנערכו עד כה (מלבד דגני), קיבלה מרץ 4 מנדטים ב-29 (52% מהסקרים). ממוצע התוצאות בשאר הסקרים הוא 4.26, והחציון - 4.

עוצמה לישראל - מפלגת עוצמה לישראל עברה את אחוז החסימה ב-24 מתוך 56 הסקרים (43%). בסימולציות העדכניות של בטל בשישים, המפלגה עוברת את אחוז החסימה ב-24% מהמקרים בלבד.

עם שלם - המפלגה בראשותו של הרב חיים אמסלם עברה את אחוז החסימה ב-35 מתוך 56 הסקרים (62%), אולם לאחרונה איבדה הרבה מכוחה. בסימולציות העדכניות של בטל בשישים המפלגה עוברת את אחוז החסימה ב-16% מהמקרים בלבד.

קדימה - למרות שזכתה לעדנה מסויימת בכמה סקרים בשבוע האחרון, בטל בשישים מעריך את סיכוייה של המפלגה הגדולה ביותר בכנסת ה-18 לתפוס מושבים באולם המליאה גם בכנסת ה-19 בכ-4% בלבד.

המפלגות שטרם הופיעו בסקרים לא נכנסות לחישוב במודל בטל בשישים, בשל חוסר בכלים אלטרנטיביים אמינים ומוכחים דיים על-מנת לחזות את סיכוייהן לעבור את אחוז החסימה. כאן ישנו פוטנציאל לשיפור המודל בעתיד, למשל בעזרת מידע מן הרשתות החברתיות או מסקרים באינטרנט.

לשם השוואה, לאחר הבחירות האחרונות בארה"ב הראה נייט סילבר בבלוג שלו כי מספר סקרי אינטרנט סיפקו תחזיות טובות יותר מאלו של סוקרים ותיקים.




15 תגובות:

  1. שאלה קצרה מהו התאריך של הסקר הראשון שמופיע ושל מי הסקר?

    השבמחק
  2. "מעט מאד סוקרים חזו לבית היהודי מעל 12 מנדטים" - הכוונה לחציונים? כי בכל הסקרים האחרונים ב"י עובר את 12 מנדטים

    השבמחק
    תשובות
    1. מקס,

      התייחסנו כאן לכל הסקרים מאז תחילת מערכת הבחירות. כפי שתוכל לראות, גם עפ"י תחזית בטל בשישים לבית היהודי יהיו יותר מושבים בכנסת ה-19 וזה בדיוק בגלל שברוב הסקרים האחרונים המפלגה התחזקה.

      מחק
  3. אנונימי8/1/13 12:16

    היי,
    אחלה בלוג,

    ברצוני להפנות את תשומת ליבכם למספר נקודות,
    התבוננתי בסקרי 2009 וכל הסקרים שנערכו ב10.2, ממש רגע לפני הבחירות, הם הראו על בין 46 ל48 מנדטים למפלגות השמאל - קדימה, עבודה ומרצ.
    התוצאות הסופיות היו 44.
    הטייה שמאלית של הסוקרים שמדברים ממשאלת ליבם?

    נקודה שניה,
    הסיכויים של עם שלם, עוצמה לישראל, קדימה וארץ חדשה לעבור את אחוז החסימה הם נמוכים מאוד עד לא קיימים,
    אני מהמר שאף אחת מהם לא תעבור,
    (משום מה עוצמה ועם שלם, שלוקחות קולות מהימין, נחשבות ככאלה שיש להם יותר סיכוי לעבור את אחוז החסימה ע"פ הסקרים, מעניין...)
    מדובר בביזבוז של עד שלושה מנדטים לכל צד, עוצמה ועם שלם לעומת ארץ וקדימה,
    לדעתי בקונסטלציה של הסכם עודפים כזה או אחר זה ממש יכול לעוות את התוצאות ולהוריד או להעלות את גוש הימין ל63 עד 70 מושבים,
    דעתכם בעניין...
    (כן אני מהצד הימני של המפה)

    השבמחק
    תשובות
    1. הי,

      נקודה ראשונה: כמדומני אתה טועה במקצת לגבי המספרים שאתה מצטט. בכל אופן, בימים הקרובים נפרסם פוסט נרחב ומפורט על בחירות 2009 ותוכל להתרשם ממנו לגבי ההטיות בסקרים וגם לראות מה היתה תחזית בטל בשישים (תחזית בדיעבד, כמובן).

      נקודה שנייה: אנחנו משתדלים לא להמר, אלא לגזור את ההסתברויות מתוך המודל הסטטיסטי עליו מבוססת התחזית שלנו ולפיה המפלגות עם שלם, קדימה ועוצמה לישראל מתנדנדנות כבר זמן רב סביב (בעיקר מתחת) לאחוז החסימה.
      אין ספק שכניסתה של אחת מהמפלגות עשויה לשנות מעט את תמונת הגושים, ולכן הניבוי עבורן חשוב לא פחות מאשר המפלגות ה"בטוחות" יותר. בכל אופן, במעקב צמוד אחר תחזית בטל בשישים תוכל לראות שגם כאשר אחת מהן מצליחה להיכנס לתמונת ההרכב לכנסת, בדרך-כלל תמונת הגושים לא משתנה מהותית.

      מחק
    2. אנונימי8/1/13 16:40

      תודה על התגובה,

      הנתונים שלי מפה:
      http://www.uzit.co.il/poll2009.html

      אני לא מפקפק באמינות המודל הסטטיסטי שלכם,
      אבל יתכן מצב שבו קדימה עוברת את אחוז החסימה, ואילו עוצמה ועם שלם לא עוברות ומבזבזות מנדט וחצי כל אחת,
      בחישוב מהיר אלו הם חמישה מושבים שזזים בין הגושים וזה כן יכול לשנות את המפה.
      תרחיש קיצון (פלורידה 2000?), אבל אפשרי.

      מחק
    3. אנונימי11/1/13 13:14

      התבלבלו לך המדגמים שפורסמו בתום יום הבחירות, שבהם הייתה הטיה קלה לטובת השמאל (1-2 מנדטים) עם הסקרים בטרם הבחירות שהיו מוטים מעט לטובת הימין (גם כן ב-1-2 מנדטים)

      מחק
  4. עוד שאלה:
    אפשר לפרט, איך אתם מחשבים הסתברות לעבור את אחוז החסימה?
    למה אלמסלם היום הוא פי כמה יותר מקדימה?
    למשל, בסקרם אחרונים (http://www.uzit.co.il/inside_page_base.asp?categoryName=polls2013) קדימה עוברת את האחוז יותר פעמים מאמסלם, ונראה לי ,לכל שלושת המפלגות יותר מ-25% אחוזי הצלחה (קרוב ל- 40-50)

    השבמחק
  5. אנונימי9/1/13 01:51

    למה חד"ש מופיעה ראשונה בריבוע של המפלגות הלא ציוניות (ולמה הן לא בנפרד), הרי לרע"ם - תע"ל בתחזית שלכם יש יותר מנדטים..
    ?

    השבמחק
  6. אנונימי10/1/13 02:58

    היי לכותבים,
    חשבתי שתהיו מעוניינים במידע - בתחזית ליהדות התורה, רשמתם שהיא היציבה ביותר מצד הסוקרים, ולהם הפתרונים.
    מהיכרות לא מעמיקה מדי עם החברה החרדית אפשר להבין די בבירור מה הסיבה - מעבר לנתונים היבשים של הסוקרים, הם מסתמכים על הנטייה הכללית של החברה החרדית ליטאית אשכנזית, וזו כמובן מצביעה ליהדות התורה בצורה עקבית כבר מערכות בחירות רבות, מתוך אפקט עדר מובן מאליו.
    למרות זאת, יהדות התורה מערכות בחירות רבות לא מצליחה להתרומם מעבר לרף ה6 - 7 מנדטים, על אף גידול עצום יחסית במספר המצביעים.

    לכן ניתן להבין די בבירור למה בחרו הסוקרים ללכת על בטוח ולבחור מספר שנראה כריאלי ביותר. (כמובן שישנו הסקר עצמו, אבל בוודאי שיש הטיות לפה ולשם גם כחלק מחוסר במדגם מותאם מהציבור הזה)

    בכל מקרה....
    הכל טוב ויפה אבל מי שעוקב קצת אחר הלך הרוח בחברה הזאת מבין שהמצב השנה שונה.
    כחלק מהפילוג הרבני כביכול, בין חרדי בני ברק לחרדי ירושלים, הוקמה מפלגת ״נצח״, שתוכננה להיות מפלגת מדף כדי להפעיל לחץ אך נראה שתרוץ ״על אמת״.

    לכן די ברור שאפילו פילוג שולי, וזה רחוק מלהיות פילוג שולי בעולם החרדי,
    בכוחו להשפיע על התוצאות.
    ולכן אני הקטן, לא איזה סוקר דגול, אבל אני מאמין שגם אם מפלגת נצח לא תעבור את אחוז החסימה, היא תנגוס נתח משמעותי במנדטים של יהדות התורה, ותוריד אותם ל5 ו4 ואפילו 3.
    במובן הזה הסוקרים טועים טעות נוראית, שמקבילה לטעות עם הגמלאים בזמנו.
    חוסר סיקור מספק שגרם לפספוס עצום של מגמה, שדווקא הייתה מאוד נראית לעין בשיחות ברזייה.
    לכן במובן הזה אני חושב שאפשר לעשות עם המידע הזה הרבה דברים.
    מעבר להבנה של איך פועל הראש של המסקרים, אפשר גם להסיק מכך את טעותם, ולהכניס בצורה כלשהי הנחה זו למשתנים, אך זה כמובן תלוי בכם לחלוטין, כי זה בהחלט אתגר לתרגם מידע מילולי כזה למספרים.

    תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי11/1/13 13:27

      בתור מי שמכיר לעומק את החברה החרדית הליטאית, אני יכול להעריך שלכל הציבור הליטאי יש אולי 3 מנדטים. הציבור של "נצח" מונה לכל היותר חמישית או שישית מהליטאים, ועומד אולי על חצי מנדט בתסריט אופטימי מבחינתו. מאחר שנראה שאפילו הפלג הקטן הזה עצמו לא מעז לעמוד מאחורי התנועה שלו, קרוב לוודאי שהיא לא תקבל יותר מכמה אלפי קולות בודדים (ואיני מזלזל בכך. יתכן שאולי באמת כך ימנעו מג' מנדט שביעי).

      מחק
  7. אנונימי11/1/13 16:21

    קצת מדכא לראות את אפס ההתייחסות אצל הסוקרים לארץ חדשה. יכול להיות שהם מפחדים ממשהו?

    השבמחק
  8. אנונימי13/1/13 02:32

    Jewsonmoon, בגדול אני מסכים איתך,
    אבל על שתי הנחות יסוד אני חולק - אני חושב שהציבור החרדי אשכנזי גדול הרבה יותר מ3.
    כמה זה 3 מנדטים, 100 אלף?
    להערכתי יש פה הרבה יותר. לראיה גם העובדה שבגדול הרוב המוחץ של מצביעי ג׳ הוא בדיוק מהחברה הזאת - אז איך 5-6 מנדטים קבועים כשלמסת הבוחרים הגדולה יש רק 3?
    אני לא חושב שכמות האנשים שאינם מהחברה הזאת ועדיין מצביע ג׳ גדול מחצי מנדט. זה לא נראה סביר, זאת אחת המפלגות הכי סקטוריאליות, שאפילו לא מנסה לפזול ל״קולות זרים״.


    בנוסף בקשר להערכתך של כמות אנשי הפלג הירושלמי - אני מודה שההיכרות שלי מבוססת בעיקרה על בני ברק, ואני לא מבחין בין כל כולל קטן אם הוא מה״זרם החרדי ליטאי״ או בכלל מהעדה החרדית, או ״עדות״ אחרות, כל אחת והשקפותיה המדיניות שלה.
    אבל אני עדיין חושב שיש כמות גדולה של ״חרדי מיינסטרים״ שנמצאים בירושלים ומשתייכים לפלג הירושלמי כביכול - במילים אחרות, לעניות דעתי הכמות גדולה בהרבה משישית מהציבור הליטאי, גם אם אני מסכים שלא כולם ״ירוצו״ לעמוד עם נצח.

    בכל מקרה, גם בלי הפיצול, אגודה מתמודדת יותר במאבק על המנדט השישי ואפילו החמישי, כי באמת כמו שהזכרתי בתגובה הקודמת, מעבר ל6 ולפעמים לפעמים 7, קשה להם להתרומם.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי13/1/13 11:40

      החרדים האשכנזים מונים שישה מנדטים. מחציתם ליטאים ומחציתם חסידים. החסידים לא קשורים לנצח, והיא לא מעניינת אותם. הליטאים כמעט כולם הולכים אחרי הרב שטיינמן שמתנגד ל"נצח". זאת אומרת שאנחנו מדברים רק על מיעוט די קטן מתוך שלושת המנדטים הליטאיים. רוב רובם של החרדים, גם בבני ברק וגם בירושלים, יצביעו לג'. למעשה נראה שאנשי "נצח" עצמם לא מתכוונים להצביע לתנועתם.

      מחק
  9. יש בעיה בסוקרים שמופיע גם אצלכם, היות ואתם גוזרים מהסקרים שלהם.

    מנסיון אנשי מפלגת אור, כשענו לסקר טלפוני. הסוקרים כלל אינם מונים את מפלגת אור, והיה עליהם להכתיב לסוקר את שמה של המפלגה.

    השמטה זו קיימת גם בסקרי אינטרנט ובאפליקציות המלצה באינטרנט.
    יוצא שזו נבואה שמגשימה את עצמה.
    אנשים מפחדים להצביע למפלגה שלא סופרים אותה, ואפילו בסקרים לא אומרים שהיא לא עוברת. פשוט מתעלמים מימנה.

    הרי מספיק שהיו מזכירים בטלוויזיה מספר פעמים: "מפלגת אור אינה עוברת את אחוז החסימה" כפי שעשו לאחרות כמו אמסלם, קדימה, ארץ חדשה ועוד.
    ואז היו שומעים על המפלגה ומתרבים התומכים.

    יוצא שברגע שאתם מסתמכים על תוצאות הסוקרים המתעלמות מהקטנות, אתם ממשיכים שוב את אפקט - משאלה שמגשימה את עצמה.
    כן הסוקרים הם בעצם פירסומאים, כי הסקרים ממומנים ע"י המפלגות.
    מי שיש בידו מימון מפלגות כמו אמסלם וקדימה, יכול לממן סקרים.
    אנחנו לא....

    האם התיחסתם למשל למידגם של הארץ בפייסבוק, או של ואללה ויינט. שבכולם יש הצבעה שמית ויש אפשרות להצביע לכל המפלגות ?
    אולי אם תיקחו סקרים אינטרנטים בחשבון, אלו שנותנים להצביע לכולם, תקבלו תוצאות יותר קרובות.
    סקר על 500 איש בטלפון לא טוב יותר מסקר אינטרנטי.

    אשמח לראות עידכונים, או תשובה.

    השבמחק