28.2.2015

תמונת מצב: 17 יום לבחירות

כמו בכל מערכת בחירות, אזרחים רבים שואלים את עצמם האם מדובר במהומה רבה על מאומה? ובכן, השבוע נאלצה האומה להתעמת עם המציאות ולהסתפק בעימות טלוויזיוני בין הזנבות הפוליטיים, בעוד השועלים נחבאים אל הכלים. קשה בשלב זה לנבא את השלכותיו של מפגן הצווחות, אך בכל זאת יש להניח שנבחין בתזוזות כלשהן בסקרים של תחילת השבוע הקרוב, לפחות בתוך הגושים. קל לפטור תנודות כאלה בלא-כלום, אולם לפעמים יש בהן כדי ליצור מציאות ולייצר מומנטום שעשוי להתחזק לקראת רגעי הסיום, ואולי אף לקבוע את תוצאות המערכה.

רק שבועיים וחצי נותרו עד ליום הבחירות ולכאורה אנחנו כבר קרובים לסיום, אך הניסיון מלמד שהרגעים האחרונים הם המשמעותיים ביותר ותמיד טומנים בחובם הפתעות. לאור פגיעותו של הליכוד בראשות נתניהו, שאלת המפתח - כפי שאנו חוזרים ומדגישים כבר כמה שבועות - היא האם אכן נראה מעבר מנדטים בין הגושים, שיכול להוביל למהפך, או שהנדידה תיעצר במרכז ורק תשפיע על הרכב הקואליציה שתוקם שוב בראשות מועמד הימין. מכיוון שהפעם ישנה חשיבות לא מבוטלת לזהות הרשימה הגדולה ביותר ולפער בינה לבין המקום השני, הקרבות בתוך הגושים הם בעלי משמעות רבה מהרגיל. אם, למשל, הבית היהודי יתחזק על חשבון הליכוד, ובמקביל יש עתיד תאבד מספר מנדטים לטובת המחנה הציוני, ייתכן וה"משקל הסגולי" יכריע את ההתלבטות שתעמוד לפתחו של הנשיא, ושל לשונות-מאזניים כראשי המפלגות החרדיות, ישראל ביתנו וכולנו. 

לקראת התהפוכות שעוד יבואו, כדאי להתבונן בתמונת המצב הנוכחית מקרוב ולהבין בדיוק איפה אנחנו עומדים.

מה אומרים הסקרים של השבוע האחרון? מהן המגמות העולות מהם? למי יהיה קל יותר להרכיב קואליציה? ומי צפוי לגרוף יותר ממליצים בפני הנשיא? בואו נעשה את החשבונות...


שניים-עשר סקרים פורסמו השבוע בכלי התקשורת, ע"י שבעה סוקרים שונים. בטבלה שלהלן ניתן לראות את מספר המנדטים שקיבלה כל אחת משבע המפלגות הגדולות בכל אחד מן הסקרים, ואת ההפרש בין תוצאת כל סקר לתוצאת הסקר הקודם שבוצע ע"י אותו סוקר, אם היה כזה (בשורת הממוצע, המספר האדום/כחול הוא ממוצע ההפרשים שמעליו; בשורות של תחזיות בטל בשישים המספר האדום/כחול מציין את ההפרש לעומת התחזית של השבוע שעבר):
טבלת סקרי השבוע האחרון, ממוצע הסקרים, ותחזיות בטל בשישים
מהטבלה ניתן לראות שהנפילה החופשית של הליכוד המשיכה גם השבוע, וכמוה הדריכה במקום של המחנה הציוני. במקביל, אחרי תקופה ארוכה של דעיכה מונוטונית, הבית היהודי מראה סוף-סוף סימני חיים ומציג עלייה בכמה מן הסקרים. למרות זאת, הוא הפכפך מאוד השבוע וטרם נרשמה מגמת התאוששות ברורה. אצל יש עתיד עסקים כרגיל והיא ממשיכה בנסיקה מעלה. כולנו עדיין משכשכת ברדודים וכבר עולים ספקות שלעולם לא תלמד לשחות, ואילו ש"ס יציבה מאוד (אולי יציבה מדי?) בסקרים השבוע.

הרשימה המשותפת מקבלת אצל רפי סמית ופאנלס 13 מנדטים, בשני המקרים זו עלייה של מנדט מהשבוע שעבר. נדגיש, אולם, כי בנוסף לקמיל פוקס, אלו הסוקרים היחידים עבורם התקבלה תוצאה כלשהי השונה מ-12 מאז איחוד הרשימות הערביות לפני למעלה מחודש (מאז, אגב, התפרסמו כ-50 סקרים מאת שמונה סוקרים שונים), כך שקשה לקבוע אם יש בידינו המידע הדרוש על-מנת להעריך את מצבה של הרשימה. נכון להיום, בתחזית בטל בשישים ליום הבחירות הרשימה המשותפת היא השלישית בגודלה, בשיוויון עם יש עתיד. 

לבסוף, כפי שאנחנו חוזרים ומציינים בשבועות האחרונים, המפלגות הקטנות - ישראל ביתנו, מרצ ויחד - כולן בעלות סיכוי טוב להיכנס לכנסת. אך ישנו סיכוי סביר בהחלט ש(לפחות) אחת מהן תמצא את עצמה מתחת לאחוז החסימה, והפסד קולותיה עלול לפגוע מאוד בגוש לה היא שייכת. לקראת יום הבחירות ניתן את הדעת יותר בהרחבה על תסריטים אלו.

מה אומרים המספרים מנקודת מבטם של המועמדים לראשות הממשלה, בנימין נתניהו ויצחק הרצוג? 

התמונה מורכבת מעט, וכפי שהסברנו בשבוע שעבר, יש לנתח אותה מנקודת המבט של ההמלצה לנשיא מחד ושל הסיכוי להרכיב קואליציה של 61 מנדטים ומעלה, מאידך.

נתחיל מהתרחישים להרכבת קואליציה: 

מבחינה מספרית גרידא, כל ההרכבים בראשותו של הרצוג מקבלים השבוע סיכוי גבוה יותר לעבור את רף 61 המנדטים לעומת השבועות הקודמים, ויש להניח שכמות החיוכים במטה המחנ"צ צמחה בהתאם. אולם, דווקא השבוע התחדדו מאוד הקשיים העומדים בפני הרצוג בבואו לרבע את מעגל הספסלים ביציעי הכנסת. שלושה מסלולים פתוחים בפניו באופן תיאורטי: ממשלת אחדות בראשותו עם הליכוד (עם או בלי רוטציה בתפקיד רה"מ, תלוי בהפרש המנדטים בין הליכוד והמחנ"צ), ממשלה עם יש עתיד וש"ס, או ממשלה עם מרצ וליברמן (או גם וגם...). אך השבוע נשמעו בנימין נתניהו, אריה (מכלוף) דרעי ואביגדור ליברמן מאוד ברורים בהצהירם כי התסריטים הללו בלתי-אפשריים מבחינתם. לפחות אחד מהם יצטרך לחזור בו (או להכריז על פרישה בעקבות תבוסה, אם תהיה) על-מנת שמיכל ויצחק יזכו להחליף את שרה ובנימין במעון ראש הממשלה המתפורר.  

מבחינתו של בנימין נתניהו, הרכבת ממשלה היא משימה אפשרית בהחלט, אולם הוא הולך ומאבד מכוחו ומיכולתו לשלוט בתמרוני המו"מ הקואליציוני. גוש הימין-חרדים מונה עתה על-פי תחזית בטל בשישים כ-58 מנדטים, ובצדק טוענים הפרשנים שהמפתחות נמצאים בידיו של משה כחלון, איתו ניתן יהיה להקים קואליצית "כולנו-יחד-ימין" של כ-67 מנדטים. אולם במצב כזה, כל מטאטא יאחז בהדק ועלול לירות ולפוצץ את המו"מ אם לא יקבל את דרישותיו. ניתן אם כן לצפות למאבקים עקובים מדיו ומלל על תפקידי שר הביטחון, האוצר, הפנים, המשפטים, וכו'. והרי לנתניהו המשילות המיוחלת.

כעת לממליצים:

ה"בייס" של הרצוג מנצח השבוע, לראשונה מזה זמן רב, את זה של נתניהו. מרצ, יש עתיד והמחנ"צ מונים יחד 40 ממליצים על הרצוג בפני הנשיא, בעוד שבכיסו של נתניהו מונחים רק 39, עם הבית היהודי ויחד (כולל ברוך מרזל, אם ישתף פעולה). על המדף מונחים קולות חברי-הכנסת החרדים, הנוטים בוודאי להתייצב נגד המחנה של יש עתיד, ומולם קולות הח"כים הערבים (כולל שני ה"חנינים" - דב וזועבי). הקרב ביניהם צמוד וניאלץ להמתין ולראות למי משני הסקטורים יהיו יותר מושבים בכנסת.
אז אחרי שחילקנו כמעט את כל הדייסה, מי עוד נשאר? מסתמן כי משה כחלון ואביגדור ליברמן, בצעירותם חברים כחברים בליכוד, יחזיקו בקלפים רבי-עוצמה במשחק בבית הנשיא. 

לקראת סיום המערכה, מספר הסקרים המופיעים בתקשורת מדי שבוע הולך ועולה. בשבועיים שנותרו, כאמור, צפוי אירוע מרכזי ביום שלישי - נאום נתניהו בפני הקונגרס האמריקאי בעוד מספר ימים, ו"עימות" נוסף (בינתיים גם הוא במשקל נוצה) בערוץ 1 בדיוק שבוע לפני יום הבחירות - שיחלק את תמונת הסקרים השבועית ל-לפני/אחרי. ניאלץ להתחשב בכך בחיפוש אחר מגמות שונות.

שלושת ימי שלישי הבאים, אם כן, יהיו ימי המפתח.

7 תגובות:

  1. אנונימי28/2/15 11:55

    כתמיד, כיף לקרוא את הניתוחים.
    אפשר לבקש לשבוע הבא תמונת מצב היפותטית של כל אחת משלוש הקטנות לא עוברות את אחוז החסימה? אחרי הכל, הסיכוי ששלושתן ביחד עוברות הוא בערך 42% (תחת הנחת אי-תלות), אז איך תיראה הכנסת ותמונת הממליצים אם יחד או מרצ לא עוברות? (ליברמן פחות מעניין כי הוא עדיין מחזיק את הקלפים קרוב, אבל אולי תרחיש של יחד + ליברמן לא עוברים יכול להיות מעניין, או מלחיץ, תלוי את מי שואלים). תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. כן, זו בדיוק הכוונה. רק נצין שבשלב זה מרכיב אי-הוודאות בחישוב ההסתברויות לתרחישים במודל עדיין גבוה. אי-הוודאות פוחתת ככל שיום הבחירות מתקרב.

      תודה!

      מחק
  2. אנונימי28/2/15 17:05

    דווקא נראה לי שהסיכוי שש"ס ימליצו על הרצוג גבוה יותר מאשר שליברמן יעשה זו. דרעי סימן שהוא מעונין בממשלת אחדות; אך נתניהו הודיע כבר שאם הוא מרכיב את הממשלה, המחנ"צ לא יהיה בה. גם כולנו הייתה מעדיפה לשבת בממשלת אחדות, לטעמי.
    הסיכוי היחיד שזה לא יקרה הינו או עליה של גוש הימין, והקמת ממשלת ימין ללא הרצוג; או מנגד צניחה של הליכוד (גם לטובת כולנו, לדוגמה) ולפיכך יכול להיות שלא תהיה רוטציה לראשות הממשלה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם מילה זו מילה, אז הסיכוי שליברמן ימליץ על הרצוג הוא אפס (זה נכון גם לנתניהו; ליברמן הצהיר שימליץ על עצמו), ולכן נמוך מזה שדרעי ימליץ עליו. אבל גם זה סיכוי נמוך :)
      ממשלת אחדות היא אכן תסריט סביר. הרבה אפשרויות עדיין פתוחות, נכון להיום.

      מחק
  3. קובי4/3/15 06:59

    גם הסיכוי שדרעי ימליץ על הרצוג הוא אפס: http://m.ynet.co.il/Article.aspx?id=4633187
    אפשר להעביר את שס לגוש הימין או לפחות לספור אותם בתור ממליצי נתניהו?

    השבמחק
    תשובות
    1. כן, זו התפתחות, למרות שההצהרה עדיין איננה חד-משמעית. בכל אופן, נתייחס לכך בפוסטים הבאים.

      מחק
  4. אנונימי1/12/22 13:46

    While the stakes are as high as FOBTs, the games are less frequent, operating once as} every three minutes, comparability with} 바카라사이트 once as} every 20 seconds. Betfred started providing a roulette-style recreation on Monday, even as time as} restrictions on FOBTs have been imposed despite vociferous lobbying by bookmakers, who warned four,500 stores could shut at value of|the price of} 21,000 jobs. William Hill is planning an analogous product however has yet to launch it. Bookmakers have been accused of circumventing the spirit of the foundations with new roulette-style games. We offer on-line prize wheels that enable businesses to administer prize giveaways, contests, and promotions. Distribute sales incentives, discounts, or free presents in fashion.

    השבמחק