7.3.2015

תמונת מצב: 10 ימים לבחירות

נו, אז היה נאום בקונגרס השבוע. -"מתי זה היה?" -"יום שלישי, נראה לי." -"וואלה." בכך פחות או יותר ניתן לסכם את קורות השבוע האחרון, מנקודת המבט של מערכת הבחירות לכנסת ה-20. בסקרים שפורסמו לאורך השבוע נרשמו שינויים מינוריים בלבד, ונראה שהמערכת מתייצבת מעט לקראת הישורת האחרונה.

ביממה האחרונה דובר על מגעים השואפים לשנות ברגע האחרון את הסכמי העודפים ולארגנם מחדש בין מפלגות גוש השמאל ויש עתיד (כידוע, הרשימה המשותפת ויש עתיד ניגשות לבחירות הקרובות ללא הסכם עודפים), אך אפשרות זו נגוזה עם סירובה העיקש של מפלגת בל"ד לחתום על הסכם עם מפלגת מרצ הציונית. עפ"י הסימולציות של בטל בשישים, במצב הנוכחי שינוי כזה היה מביא למעבר של מנדט מגוש הימין-חרדים לגוש השמאל. במטות הליכוד והבית היהודי (העומדים יחדיו בראש הטוענים למנדטים העודפים המחולקים לפי חוק באדר-עופר, בפער גדול) ודאי מח"ככים ידיהם בהנאה.

מה לגבי הפתעת הבחירות? בהחלט ייתכן שמפלגה כלשהי תזכה לתוספת של 5-7 מנדטים ברגע האחרון, כפי שקרה בחמש מערכות הבחירות הקודמות (ש"ס ושינוי ב-1999, הליכוד ב-2003, הגמלאים ב-2006, קדימה ב-2009 ויש עתיד ב-2013). ישנו גם סיכוי סביר שתהיה הפתעה בדמות כשלונה של אחת ממפלגות הסף לעבור את אחוז החסימה. לשם כך דרושה טעות של מנדט או שניים בלבד בניבוי התוצאה לאחת המפלגות הקטנות שבשוליים, אך צפויה להיות לכך השפעה רבה על מאזן הכוחות בין הגושים בכנסת. 

ואולי ההפתעה היא שלא תהיה הפתעה? 

מה אומרים הסקרים של השבוע האחרון? האם כבר ניתן לזהות בהם מגמות "מפתיעות"? מה היה המצב באותו שלב לפני הבחירות הקודמות? מה ניתן ללמוד מכך? בואו נצלול פנימה...


שלושה-עשר סקרים פורסמו השבוע בכלי התקשורת, ע"י עשרה(!) סוקרים שונים. בטבלה שלהלן ניתן לראות את מספר המנדטים שקיבלה כל אחת משבע המפלגות הגדולות בכל אחד מן הסקרים, ואת ההפרש בין תוצאת כל סקר לתוצאת הסקר הקודם שבוצע ע"י אותו סוקר, אם היה כזה (בשורת הממוצע, המספר האדום/כחול הוא ממוצע ההפרשים שמעליו; בשורות של תחזיות בטל בשישים המספר האדום/כחול מציין את ההפרש לעומת התחזית של השבוע שעבר):
טבלת סקרי השבוע האחרון, ממוצע הסקרים, ותחזיות בטל בשישים

מהטבלה ניכר שהשבוע האחרון חלף-עבר וכמעט ולא הורגש. ממוצע הסקרים עבור אף מפלגה לא השתנה ביותר מרבע מנדט לכאן או לכאן! גם תחזית בטל בשישים ליום הבחירות נותרה כמעט ללא שינוי, וכמוה התחזית לו הבחירות היו מתקיימות השבוע. 

למעשה, נדמה כי הסקרים השונים אינם כל-כך שונים. עבור כל המפלגות מלבד ש"ס, נרשמת בקושי תנודה של יותר ממנדט באיזשהו סקר לעומת הממוצע! הבה נערוך ניסוי קטן: בחרו באקראי סקר כלשהו מהטבלה שלעיל ונסו להשוות אותו לממוצע הסקרים. האם הסקר שבחרתם מנפק תחזית שונה באופן משמעותי עבור בחירות 2015? קרוב לודאי שלא (אלא אם בחרתם בסקר של מכון גיאוקרטוגרפיה או TRI והתמקדתם בש"ס או הבית היהודי). 

ומה בנוגע לתחזית בטל בשישים? בהיעדר שונות בין הסקרים ומגמות בולטות בהם, גם היא מתכנסת השבוע לעבר הממוצע. למעשה, רק עבור הרשימה המשותפת מנבא המודל של בטל בשישים תוצאה שאינה מופיעה באף-אחד מן הסקרים. בתחזית לו הבחירות מתקיימות השבוע, זוכות גם יש עתיד וכולנו לתוצאה חריגה, כתוצאה ממגמת ההתחזקות של גוש המרכז בשבועות האחרונים, אולם מגמה זו נחלשה מעט השבוע, וניאלץ להמתין לשבוע הבא על-מנת לקבוע אם גוש המרכז אמר את מילתו האחרונה.
  
לפני שנדון במפלגות הקטנות ובהפתעת הבחירות, הבה נתעכב מעט על האבחנה שלעיל:

בפוסט "לא סופרים אותם" שפרסמנו לפני כחודש, הדגמנו בעזרת נתוני הסקרים כי הסיכוי שהסוקרים השונים אכן דוגמים באופן אקראי את האוכלוסיה בישראל - מבלי להתערב בנתונים באופן בלתי שקוף בעליל - שואף לאפס. מלבד אולי היעדר השקיפות, ניתן להתייחס לכך בהבנה מסויימת. מדינת ישראל הלוא מורכבת מפסיפס רחב של אוכלוסיות בעלות מאפיינים הומוגניים - מערביי ישראל ועד לעולים מברה"מ לשעבר, דרך החרדים האשכנזים, למשל - ובד בבד שונות מאוד זו מזו. נראה שחלקן זוכות לטיפול פרטני (למשל על-ידי סקרי עומק תקופתיים הממוקדים באוכלוסיות הללו) ובהחלט ייתכן שאין לסוקרים ברירה, אם ברצונם לספק תמונת מצב אמינה של כוונות ההצבעה של כלל האזרחים בעלי זכות הבחירה בישראל. עם זאת, מובן מאליו שתופעה מסוג זה פוגעת ביכולתנו להעריך את השגיאה הסטטיסטית בסקרים ולבצע שקלול נאיבי שלהם. ניתוח-על סטטיסטי המבוסס בחלקו על הנחות חיצוניות (שחלקן מתייחס להבדל בין האוכלוסיות) ומכויל על סמך מספר מערכות בחירות, עשוי לשפר את המצב במידת-מה ולנפק תמונה מדוייקת יותר מסקר בודד או ממוצע פשוט של חופן סקרים.

אך זוהי רק נקודת תורפה אחת מיני רבות אפשריות. 

אחת הסכנות הגדולות העומדות בפני מנבאי-בחירות המסתמכים על ניתוח-על של סקרים היא תופעת ה"עדריות" (Herding, באנגלית). בפוסט נפרד שיופיע בתחילת השבוע נדון בכך בהרחבה, נדגים מדוע נדמה שהמצב לקראת בחירות 2015 החמיר לעומת מערכות הבחירות הקודמות, וננסה להעריך האם יש בכלל משמעות לשימוש ב"סקר הסקרים", והאם ניתוח-על בייסיאני יכול להתגבר על הקושי הטמון בתופעה הזו.

כעת למפלגות הקטנות. הטבלה הבאה מסכמת את תוצאות סקרי השבוע עבור יהדות התורה, ישראל ביתנו, מרצ ויחד:
יהדות התורה אמנם נחלשת מעט השבוע, ככל הנראה לאור כוונתם של פלגים מסוימים ביהדות האורתודוכסית להחרים את הבחירות הקרובות, אך היא עודנה צפה הרבה מעל אחוז החסימה. מרצ וישראל ביתנו נמצאות במצב לא רע גם הן, כאשר כל אחת מקבלת רק בסקר בודד תוצאה של 4 מנדטים.

יחד היא סיפור אחר. כאן שוב נדמה כי יד נעלמה שולטת בתמונת הסקרים. חמשת הסוקרים הפעילים ביותר במערכת הבחירות הנוכחית - פאנלס פוליטיקס, טלסקר, רפי סמית, קמיל פוקס ומינה צמח (בשיתוף עם מנו גבע) - כולם נותנים ליחד תוצאה גבולית של 4 מנדטים, כמעט ללא שינוי לעומת הסקרים הקודמים. אין מנוס מלשאול האם הסוקרים השונים חוששים להציג בפומבי תוצאה "קיצונית" על פיה מפלגת יחד לא עוברת את אחוז החסימה, מחשש שהסקר כולו יסומן כחריג ולא-רלוונטי.

מה אומרים המספרים השבוע מנקודת מבטם של המועמדים לראשות הממשלה, בנימין נתניהו ויצחק הרצוג? 

לאור ההצהרות הבלתי-פוסקות והרב-משמעיות המציפות את המערכה ("לא נמליץ בהכרח על המועמד העומד בראש המפלגה הגדולה בכנסת", מסרו ביש עתיד; "אנחנו עם נתניהו, אבל שיהיה ביבי-בגין ולא ביבי-לפיד", מכיוונה של ש"ס), קשה להעריך למי מהמועמדים יש סיכוי טוב יותר להקים קואליציה יציבה. מרשימת ההסתברויות לתרחישים השונים עולה כי שני המועמדים יוכלו להרכיב קואליציה ללא מפלגתו של האחר, אם רק ישכילו לרבע מעגל אחד או שניים. ואם ימצאו את עצמם רודפים אחרי זנבם, תמיד יוכלו לבחור בממשלת רוטציה ולהסתובב יחדיו. מה שברור מעל לכל ספק הוא שהאיום בממשלת אחדות הוא הקלף היחיד העומד בידיהם מול השותפים הקואליציוניים הבינוניים, ובראשם משה כחלון (היחיד שיכול בנקל לשבת בכל ממשלה שתוקם, וגם מכריז שיעשה זאת). אם יתעקשו ללכת בנפרד, שוברי-השיוויון יוכלו לדרוש מהם כל שיירצו.

לבסוף, כמה מילים (ומספרים) על הפתעת הבחירות. אם למודלים לניבוי בחירות יש הצדקה, כי אז בשלב כלשהו - מוטב לפני תוצאות המדגם - ההפתעה אמורה להיחשף. האם היה עלינו לצפות לרמזים ראשונים כבר השבוע?ֿ

נדגים זאת בקצרה באמצעות תוצאות המודל (בדיעבד!) של בטל בשישים עבור שתי מערכות הבחירות הקודמות. חשוב לציין שבתחילת מערכת הבחירות הנוכחית, המודל כויל מחדש על סמך ארבע מערכות הבחירות הקודמות (החל מ-2003, הודות למאגר הסקרים של פרוייקט 61). ככלל, יכולת הניבוי של המודל צפויה להשתפר ככל שקבוצת המבחן גדלה. בטבלאות שלהלן מופיעה תחזית בטל בשישים - המתחשבת במגמות-של-הרגע-האחרון - עבור הבחירות ב-2009 ו-2013, כ-10 ימים לפני קו הסיום, ומתחתיה תוצאות האמת:
בשורה הראשונה מסומן בכחול/אדום ההבדל בין התחזית כ-10 ימים לבחירות לעומת התחזית שבוע לפני כן, ומשמאל לתוצאות האמת מצוין ההפרש לעומת תחזית בטל בשישים בשורה מעל. ב-2013 נסיקתה של יש עתיד כבר נתנה את אותותיה בתחזית בטל בשישים בנקודת הזמן המקבילה להיום, אך קריסתן של הליכוד-ביתנו ומפלגת העבודה טרם נרשמו במלואן במספרים. בבחירות 2009, סימנים ראשונים למגמת ההיחלשות של הליכוד והתחזקותה של קדימה כבר נראו בשלב זה, אולם טרם באו לידי ביטוי מלא בתחזית (התחזית הסופית עבור שתי המפלגות היתה רחוקה כמנדט בלבד מתוצאות האמת). הפתעת הבחירות, אם כן, עשויה להופיע עד הרגע האחרון.

על-פי התיקון ה-23 בחוק הבחירות (דרכי תעמולה), אין לפרסם תוצאות סקרים לאחר תום יום שישי שלפני הבחירות (הנערכות תמיד בימי שלישי). אם לשפוט על-פי העבר, בשבוע הקרוב צפוי מבול של סקרים לנחות על ראשינו דרך אמצעי התקשורת. כל סוקר שמכבד את עצמו, ואת שולחיו, צפוי לפרסם עוד שני סקרים לפחות עד למועד האחרון, יום שישי ה-13. למרות סימן האזהרה המתבקש, בעוד כשבוע תתנוסס מימין תחזית בטל בשישים הסופית לבחירות 2015. 

אך עוד חזון למועד. אחד-עשר יום, אחרי הכל, הם נצח שנמשך כמעט שבועיים.

8 תגובות:

  1. עוד רגע כבר אפשר להוסיף ל"ממשלת שמאל חילונית" את ההרכב "גוש השמאל + יש עתיד" :)

    השבמחק
  2. אנונימי8/3/15 16:46

    למה התחזית של בטל בשישים למרצ הביא 4 מנדטים, כאשר רק שני סקרים נותנים להם 4 והשאר 5-6?

    השבמחק
    תשובות
    1. התשובה לכך מורכבת. אסתכן בקלישאה: זה משחק סכום אפס. ומרצ נוטה להיות בצד המפסיד בכמה מהמשחקים הרלוונטיים. בעודפים, למשל, היא חתומה עם המחנ"צ, שגדול ממנה בהרבה ולכן ייזכה לעדיפות מולה. עוד גורם הוא הערכת החסר האופיינית לכוחן של המפלגות הערביות והחרדיות, שתיקונה בא על חשבון המפלגות האחרות, כגון מרצ. ואחרי הכל, בסימולציות האחרונות של בטל בשישים, מרצ בכל זאת קרובה מאוד למנדט חמישי.

      מחק
  3. אתר מעולה. תוכלו בבקשה לפרט קצת על ההשלכות שהיו להסכמי עודפים חדשים לו נחתמו? באיזה סיכוי הייתה כל מפלגה מבין הארבע נהנית ממנדט נוסף?
    תודה רבה

    השבמחק
    תשובות
    1. דורון,

      זה תלוי בהמון גורמים, וזה משתנה עם כל עדכון בתחזית. בכל מקרה ברור שזה היה מחזק את מפלגות השמאל ויש עתיד בקרב על העודפים ועפ"י הסימולציות שהרצנו במהלך השבוע שעבר, על-פי רוב מנדט אחד היה עובר מהימין לשמאל.

      מחק
  4. הערה לגבי יחד. גרף UWMA ( לא הצלחתי להעלות לכאן תרשים) מראה בהחלט חשד למשיכת התוצאה למעלה במנדט אחד עד אחד וחצי לפחות. אותו גרף מראה שמישהו גם דוחף במקביל בשיעור דומה את הבית היהודי למטה. החשד הוא כזה גדול שיתכן ועל וועדת הבחירות המרכזית לבדוק את אמינות הסוקרים והסקרים, ואת גבולות השימוש בהם כמניפולציה.

    השבמחק
    תשובות
    1. יואב,

      אתה מקדים אותנו. יש לנו פוסט כזה בהכנה, עם תרשימי פיזור וממוצע-נע שאכן מעלים תהיות. נקווה להעלותו בקרוב.

      מחק
  5. Howdy would you mind sharing which blog platform you're working with? I'm planning to start my own blog in the near future but I'm having a tough time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I'm looking for something completely unique. P.S My apologies for getting off-topic but I had to ask! capital one card login in

    השבמחק