17.3.2015

בחירות 2015: תוצאות המדגם

עדכון (04:15): תוצאות האמת (אחרי ספירת 90% מהקולות) כל-כך רחוקות מהמדגמים, שאין בכלל טעם לחשב מדגם משוקלל. עדכנו את הטבלאות בפוסט וב"הרכב ומשול" עם תוצאות האמת החלקיות. אלא אם כן יהיה שינוי משמעותי נוסף, העדכון הבא יהיה עם תוצאות האמת המלאות. 

לפני כמה דקות, פורסמו תוצאות סקרי המדגם בערוצי הטלוויזיה. בטבלה הבאה מופיעות תוצאות המדגמים, לצד עמודת תוצאות האמת (אחרי ספירת 90% מהקולות):
מדגמי ערוצי הטלוויזיה ותוצאות האמת (אחרי ספירת 90% מהקולות)
האם ניתן לסמוך על תוצאות המדגמים? מה היה ב-2013? בהינתן המספרים, אילו קואליציות ניתן להרכיב? בואו ונראה...
תוצאות סקרי המדגם של 2013 מופיעות בטבלה שלהלן:
מדגמי ערוצי הטלוויזיה, והמדגם המשוקלל של בטל בשישים, והמרחק מתוצאות האמת
ראשית, ניתן לראות שהמדגם המשוקלל שלנו ב-2013 זהה למדגם של מינה צמח בערוץ 2 (נציין שהמדגם של מינה צמח היה המדויק ביותר גם בשנת 2009). לצורך חישוב המדגם המשוקלל, אנחנו מתבססים על חציון המדגמים, ומתקנים את התוצאות (אם הן מונות בסה"כ יותר או פחות מ-120 מנדטים) על-פי המרחק שלהן מהממוצע, ובהתחשב באחוז החסימה.

מהשוואת תוצאות המדגם לתוצאות האמת ב-2013, עולה כי המדגמים היו מדוייקים למדי, ורק בשני מקרים טעו ביותר ממנדט: מפלגת העבודה קיבלה בכל המדגמים שני מנדטים יותר משקיבלה לאחר ספירת הפתקים, ואילו מפלגת קדימה לא זכתה אפילו במנדט בכל המדגמים, למרות שבסופו של דבר היא מצאה את דרכה לכנסת ה-19 עם שני מנדטים.

מה לגבי הגושים? 

בטבלה הבאה מופיעות התוצאות עבור הגושים כפי שהגדרנו אותם לכל אורך מערכת הבחירות הנוכחית - גוש השמאל, גוש המרכז-חרדים, וגוש הימין:
טבלת תוצאות מדגם 2015 ותוצאות האמת עבור הגושים (אחרי ספירת 90% מהקולות)
לשם השוואה, מה היה המצב ב-2013? (נזכיר שאז כללנו את המפלגות החרדיות בגוש הימין)
טבלת תוצאות המדגם ב-2013 עבור הגושים והמרחק מתוצאות האמת
למעשה, תוצאות המדגם ב-2013 לגבי הגושים היו מדוייקות יותר מתוצאות האמת החלקיות שפורסמו למחרת הבחירות. על-פי תוצאות המדגם ב-2013, גוש הימין-חרדים זכה ל-61 מנדטים, כפי שאכן קיבל לאחר ספירת כל הקולות וחלוקת העודפים. אולם במשך יממה, בזמן שהתפרסמו רק תוצאות-אמת חלקיות, נראה היה שיתקבל תיקו בין גוש הימין-חרדים לגוש המרכז-שמאל, מה שגרם כמובן לאינפלציה של כותרות בעיתונים ובערוצי הטלוויזיה, שהקדימו את זמנן. 

ברגע זה, כל התחזיות והסקרים שפורסמו לפני הבחירות ממילא בטלים בשישים. עוד יגיע זמן לסיכומים ומסקנות, אך בינתיים אפשר להתחיל להביט קדימה:

בספירת הממליצים לנשיאגרעין ממליצי הרצוג (מחנ"צ/מרצ/יש עתיד) מונה 39 מנדטים, בעוד גרעין ממליצי נתניהו (הליכוד/הבית היהודי) ניצב על 38. הרשימה המשותפת קיבלה 13 מנדטים, בעוד המפלגות החרדיות, ש"ס + יהדות התורה, ניצבות יחד על 14. ישראל ביתנו עומדת על 6 ואילו לכולנו צפויים להיות 10 מושבים בכנסת. הרבה תלוי בכולנו, אלא אם כן יחד תפתיע ותעבור את אחוז החסימה. 

עד כמה קל להרכיב קואליציות שונות, בהינתן המספרים?

שימו עצמכם בכסא המועמד לראשות הממשלה ונסו להרכיב קואליציה בעזרת אפליקציית הרכב ומשול, המעודכנת כעת על-פי תוצאות המדגם המשוקלל.

בקרוב נשוב עם פוסט מסכם לבחירות 2015. אם יהיו עדכונים חשובים בינתיים, נשתדל לפרסם אותם כאן. 

3 תגובות:

  1. אם מסכמים את הבחירות במשפט אחד, אגיד שהנגדה הצליחה לעורר ספקות ומיאוס באשר לנתניהו - אבל לא לשכנע את העם באלטרנטיבה שלה. התוצאה היתה בהתחלה מעבר מהליכוד - ואז היו מספיק אנשים (מהמרכז ומהימין) שראו את הסקרים, תפסו את הראש ועברו לליכוד. היחס של העם לנתניהו תמיד היה דו-משמעי, ולא התיעוב המוחלט שחלקים בשמאל רוחשים לו. קמפיין חכם יותר, היה מסוגל לנצל זאת. כמובן, נתניהו עשה מלא טעויות בעצמו. אף אחד מהצדדים לא הרים קמפיין מרשים במיוחד.

    אם הבנתי נכונה, המודל של "בטל ב60" הניח המשך של המגמות הקיימות, ומעבר המתלבטים למרכז. אבל 72 השעות האחרונות היו מלאות עניין, והמגמות לא נשארו בעינן. הבחירות האלו הן דוגמא הן למגמה ההפוכה של מעבר מהמרכז למפלגות הראשיות של הגוש והן לקניבליזציה של הגוש בשני הצדדים.

    נ.ב. טעיתי לגבי יחד וליברמן - ציפיתי לתוצאה הפוכה ביניהם.

    השבמחק
  2. אנונימי17/3/15 22:40

    מחכים להפקת הלקחים, האתר הכי רציני בתחום.
    הפעם הפערים מול הסקרים פשוט קשים לעיכול

    השבמחק
  3. אנונימי18/3/15 12:24

    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח.
    עוד חחים בפוסט הסיכום.

    השבמחק