16.3.2015

הפתעת הבחירות: חלק ב' (מגמות ותחזית 2015)

בחלק א' של הפוסט סקרנו את הפתעות הבחירות בעשור האחרון, זיהינו מספר קווים כלליים המאפיינים אותן, ותיארנו את המרכיבים במודל הבייסיאני של בטל בשישים שנועדו לזהות מגמות כאלו בסקרים ולתקן את התחזית בהתאם. לאחר פרסום הסקרים הסופיים ורגע לפני פתיחת הקלפיות, מסקרן לדון בהפתעות האפשריות בבחירות שלפנינו.

נתחיל ממפלגת כולנו:
כפי שהסברנו בחלק א', בתמונה מופיעות כל תוצאות הסקרים עבור מפלגת כולנו ב-90 הימים האחרונים. בימים שבהם התקבלה אותה תוצאה יותר מפעם אחת, מספר הפעמים שהופיעה מצויין לידה. בין הנקודות עובר הממוצע-הנע של שבעת הימים הקודמים, ובירוק ואדום מסומנות התוצאות של מינה צמח ושל קמיל פוקס לאורך המערכה. הקווים האנכיים בגרף מסמנים את השבוע האחרון ואת זה שלפניו. לבסוף, תחזית בטל בשישים ליום הבחירות מסומנת אף היא ומוקפת בעיגול, ובקטן יותר מופיעה התחזית עם ניסיון לפיצוי על עדריות הסוקרים. (לפוסט המלא על עדריות הסוקרים, לחצו כאן.)

לשם השוואה, נביט שוב בתמונת יש עתיד בבחירות 2013:
האם לכולנו יש עתיד דומה?

אילו מגמות עולות מן הסקרים עבור כל המפלגות? היכן צפוי גורם ההפתעה להכות הפעם? מה יקרה אם אחת (או יותר) מהמפלגות הקטנות לא יעברו את אחוז החסימה? בואו נשחה עם הזרם...

תחזית בטל בשישים מסמנת את כולנו כהפתעת הבחירות הגדולה ביותר ב-2015 ומקנה לה 11 מנדטים (12 בתחזית עם פיצוי), לעומת 9 שהיא מקבלת בממוצע בסקרים הסופיים. אולם כפי שנראה מיד, המודל שלנו חוזה כי גורם ההפתעה צפוי הפעם להתחלק בין מספר מפלגות נוספות, ועל כן סיפור הסינדרלה של יש עתיד ב-2013 לא צפוי לחזור על עצמו באותה עוצמה עבור כולנו.


ניתן לשים לב למספר הבדלים בין כולנו של 2015 ליש עתיד של 2013. ראשית, יש עתיד ב-2013 היתה בעיצומה של מגמת עלייה שהתחילה למעלה מחודש לפני הבחירות. שנית, סקרי השבוע האחרון כולם הראו על התחזקות של יש עתיד במנדט עד שניים, כמעט ללא יוצא מן הכלל. סיפורה של כולנו מעט שונה. היא מדשדשת כבר כמעט חודשיים עם מספר חד-ספרתי של מנדטים בממוצע, ורק אצל קמיל פוקס (ובסקר אחד של פאנלס השבוע) היא מגיעה לתוצאה דו-ספרתית. בנוסף, המגמות בסקרים האחרונים אינן אחידות, ובמקרים אחדים כולנו מאבדת מנדט מסקר לסקר. אין ספק שכולנו במגמת עלייה, אבל היא צפויה לעלות מאיזור ה-8-9 מנדטים ברוב הסקרים, לאיזור ה-11-12, עלייה מתונה יותר מזו של יש עתיד בבחירות הקודמות (עלתה מ-12 מנדטים בממוצע ל-19). גורם רלוונטי נוסף הוא הסכמי העודפים. יש עתיד היתה חתומה בבחירות 2015 עם מפלגת העבודה, שזכתה גם היא למספר דו-ספרתי של מנדטים, בעוד כולנו הפעם חתומה עם מפלגת ישראל ביתנו, שספק אם תעבור בכלל את אחוז החסימה. במקרה של היעלמות מפלגה קטנה (או יותר), כולנו בהחלט עשוייה להרוויח את המנדט ה-12.

בטרם נמשיך הלאה לשאר המפלגות, נעיף שוב מבט בתמונת הסיכויים לתרחישים בהן אחת (או יותר) מהמפלגות הקטנות לא מצליחה לעבור את אחוז החסימה, ולהשלכות הצפויות בשל כך:
ניתן לראות שתחזית בטל בשישים המופיעה בטור מימין מתרחשת רק ב-37% מהסימולציות שערך המודל, ועל כן לא תהיה זו הפתעה כלל אם אחד התסריטים האחרים יתממש ביום הפקודה.

הבה נתבונן בתוצאות הסקרים, המגמות העולות מהם, ותחזית בטל בשישים עבור שאר המפלגות, בסדר יורד. 

למעשה, מגמת ההתחזקות הגדולה ביותר בשבוע האחרון נרשמה דווקא עבור המחנה הציוני. בגרף ניתן לראות שבסקריה של מינה צמח ומנו גבע, המפלגה עלתה בשני מנדטים בשבועיים האחרונים, וכך גם בסקרי פאנלס. מגמה זו הספיקה על-מנת להקפיץ אותה מ-23 מנדטים בתחזית בטל בשישים של השבוע שעבר ל-25 מנדטים בתחזית הסופית. מכיוון שלא מדובר במפלגת מרכז, למחנה הציוני ישנם פחות מעוזים מהם היא יכולה לגזול מנדטים נוספים, ועל כן תוספת המנדטים שהיא זוכה לה במודל זהה לזו של כולנו, למרות המגמה החזקה יותר בסקרים. נציין שבכל מקרה של היעלמות אחת המפלגות הקטנות (או יותר), המחנה הציוני צפוי להגיע בקלות ל-26 מנדטים (וכך הוא מקבל גם בתחזית שלנו הכוללת פיצוי על עדריות הסוקרים ב-2015, כפי שמסומן בגרף).

מה לגבי מפלגת השלטון הנוכחית, הליכוד? שם נרשמה כאמור מגמה שלילית השבוע. באמצע השבוע מצבו של הליכוד נראה כמעט אנוש, והוא כבר ירד מתחת ל-20 מנדטים בתחזית בטל בשישים (בסקרים רבים צנח בבת-אחת בשני מנדטים, כפי שניתן לראות עבור מינה צמח וטלסקר בגרף המצורף למטה). אך בסקרים האחרונים התמתנה המגמה מעט (אצל מינה צמח הליכוד שמר על כוחו בין שני הסקרים האחרונים בידיעות וערוץ 2, ואצל טלסקר, למשל, הוא אף עלה במנדט), ועל כן הליכוד מקבל 20 מנדטים בתחזית בטל בשישים. נדגיש שאם תיעלם מפלגה קטנה כלשהי, הליכוד צפוי להרוויח מנדט ולעמוד על קו הסיום עם מנדט או שניים יותר. בתחזית האגרסיבית יותר, המפצה על עדריות הסוקרים, הליכוד סופג מהלומה כבדה יותר, ונותר עם 20 מנדטים למרות שהמנדטים של ישראל ביתנו מחולקים מחדש בין המפלגות. 
אצל הרשימה המשותפת פשוט לא ניתן למדוד מגמות, מפני שאף לא אחד מן הסקרים זיהה שינוי כלשהו השבוע, אפילו במנדט בודד לכאן או לכאן (כמובן שזה בלתי-אפשרי מבחינה סטטיסטית, אבל כבר חפרנו על כך מספיק בעבר). ניתן לראות שחלק מהסוקרים חוזים לה 13 מנדטים ביום הבחירות, והחלק האחר צופה 12 מנדטים. בתחזית בטל בשישים הרשימה המשותפת מקבלת 14 מנדטים. אם שתי מפלגות קטנות תמצאנה את עצמן מחוץ לכנסת, הרשימה המשותפת צפויה לקבל מנדט נוסף.
מה לגבי הפתעת הבחירות היוצאת, יש עתיד? יש עתיד כבר נסקה עד ל-15 מנדטים בתחזית בטל בשישים לו הבחירות היו מתקיימות לפני כשבועיים. אך לדאבונם של חברי המפלגה ותומכיה, הבחירות מתקיימות השבוע, ויש עתיד בינתיים איבדה את המומנטום שהיה לה. עם זאת, לא נרשמה עבורה מגמה שלילית השבוע (אצל רפי סמית היא ירדה, בעוד אצל מינה צמח נותרה יציבה ואצל סוקרים אחרים עלתה. בסיכומו של דבר, הממוצע בסקרים לא זז אפילו בשבריר המנדט). בתחזית בטל בשישים יש עתיד מקבלת 13 מנדטים. בתסריט של היעלמות מפלגות קטנות, יש עתיד צפויה לקבל 14 מנדטים, וכך גם בתחזית הכוללת פיצוי על עדריות הסוקרים.
לא כל-כך מדברים על זה בתקשורת, אבל הבית היהודי מסתמנת ככישלון הגדול ביותר של מערכת הבחירות הנוכחית. מממוצע של 17 מנדטים בתחילת המערכה, היא צללה עד לפחות מ-12 מנדטים ברגעי הסיום. בסקרים של מכון טלסקר, הבית היהודי הגיעה בשלב כלשהו ל-18 מנדטים, וסיימה עם 11, כפי שניתן לראות בגרף. אצל מינה צמח, נמדדה כבר עלייה השבוע, אך נתבררה כאשליה זמנית עם פרסום הסקרים הסופיים. במקום לסיים כמפלגה השלישית בגודלה, ובפער ניכר, מפלגת הבית היהודי צפויה לסיים כמפלגה השישית(!) בגודלה בכנסת ה-20, עם תחזית של 11 מנדטים. גם במקרה של היעלמות מפלגות קטנות, לבית היהודי יהיה קשה לקושש את המנדט ה-12, על-פי הסימולציות של בטל בשישים. 
אצל ש"ס לא נרשם שינוי השבוע. הסוקרים חלוקים ביניהם לגבי ש"ס כבר מהשלבים המוקדמים של מערכת הבחירות. חלקם, כמו רפי סמית למשל, באופן עקבי חוזה עבור ש"ס תוצאה גבוהה במנדט עד שניים לעומת הממוצע בסקרים (בהינתן העדריות שהזכרנו, זה נראה כמו הטיה ברורה המובנית במתולוגיה שלו). בתחזית בטל בשישים, ש"ס ניצבת על 8 מנדטים, ובשל התחזקות מפלגות אחרות על חשבונה, היא יורדת ל-7 מנדטים בתחזית עם פיצוי על עדריות הסוקרים. 
יהדות התורה היא מפלגה נוספת עבורה אין כמעט שינוי בתוצאות הסקרים לאורך מערכת הבחירות. בתחזית בטל בשישים, יהדות התורה מקבלת 6 מנדטים (לעומת 7 בתחזית עם פיצוי). במקרה של היעלמות שתי מפלגות, היא צפויה לקבל 7 מנדטים.
מרצ יכולה להסתכל על יום הבחירות באופטימיות זהירה, לאחר שכבר חוותה רגעים קשים יותר בשבועות האחרונים. התבססותו של המחנה הציוני בפער גדול מהליכוד יכולה לתרום אף היא להתחזקותה של מרצ, שכן מתלבטים יוכלו להרגיש חופשיים יותר להצביע עבורה, אם המערכה כבר הוכרעה. מרצ מקבלת 5 מנדטים ויותר אצל כל הסוקרים, מלבד טלסקר, ובתחזית בטל בשישים היא אמנם ניצבת עם 4 מנדטים, אך זוכה לסיכוי גבוה יותר מיחד וישראל ביתנו להיכנס לכנסת ה-20 (כ-86%). אם תיכשל ברגע האמת, זו בהחלט תהיה הפתעה. נציין גם שבכל תסריט של היעלמות אחת האחרות, היא צפויה לעלות ל-5 מנדטים. 
יחד נותרה תעלומה, כפי שהיתה מאז תחילת מערכת הבחירות. אחרי מספר סקרים בלתי-הגיוני שמדד עבורה תוצאה של 4 מנדטים בדיוק, הגיעו כמה סקרים השבוע עם תוצאה של 5. יחד במגמת עלייה מתונה, והיא צפויה לעבור את אחוז החסימה בסיכוי של 75% ולהיכנס לכנסת עם 4 מנדטים, על-פי תחזית בטל בשישים.

הגענו למפלגה האחרונה, וגם זו שיכולה לזכות בתואר ההפתעה הגדולה ביותר של מערכת בחירות 2015. בעוד ממוצע הסקרים עומד על יותר מ-5 מנדטים עבור ישראל ביתנו, המפלגה במגמת ירידה בשבוע האחרון, ובתחזית בטל בשישים היא עוברת את אחוז החסימה רק ב-57% מהמקרים. למעשה, מדובר כמעט בסיכויים של הטלת מטבע, ופשוט לא ניתן לקבוע בביטחון סטטיסטי אם תיכנס לכנסת או לא. בתסריט המסתבר ביותר על-פי הסימולציות שלנו, עם הסתברות של 37%, ישראל ביתנו תקבל 4 מנדטים ביום הבחירות. נשים לב גם כי בתחזית הכוללת פיצוי על עדריות, היא נמחקת מהמפה. 
ניבוי בחירות מותיר לעיתים קרובות יותר סימני שאלה מסימני קריאה. בעוד בבחירות 2013 לא היה כמעט ספק שגוש הימין-חרדים ינצח בבחירות, כפי שאכן קרה (אם כי בפער נמוך מהצפוי, גם אצלנו בתחזית), בבחירות הקרובות המשחק הוא על כל הקופה, מהרבה בחינות. האם אביגדור ליברמן יסיים את הקריירה הפוליטית שלו ב-48 השעות הקרובות וייעלם מהמפה באופן שלא יבייש אפילו את פוטין? האם זהבה גלאון ואלי ישי יבטיחו עוד קדנציה כחברים בכנסת ישראל? האם איחוד המפלגות הערביות יוכיח את עצמו? האם יאיר לפיד ישכיל להשאיר את הקדנציה הלא-פופולרית שלו כשר אוצר מאחוריו ולסיים בראש המפלגה השלישית או הרביעית בגודלה? האם משה כחלון וכולנו ייזכרו כהפתעה הגדולה של 2015? ולבסוף, האם הליכוד יפתיע מאחורי הפרגודים ויצמצם את הפער, או שהרצוג יצחק אחרון? 

כמיטב המסורת, בטל בשישים ילווה את ליל הבחירות עם עדכונים שוטפים וניתוח של תוצאות המדגמים השונים. בעוד אנו ממתינים לקולות הימאים, נדון כאן במרווח הטעות האפשרי של תוצאות המדגם, נתבל באנקדוטות מבחירות קודמות, וננתח את ההשלכות המספריות לקראת השלבים הבאים, ההמלצה לנשיא והרכבת הקואליציה. 

5 תגובות:

  1. אנונימי16/3/15 10:10

    נהדר נהדר נהדר, מאוד מעניין לקרוא תודה רבה שאתם כותבים את הבלוג הזה

    השבמחק
  2. אנונימי16/3/15 11:39

    חבר הפנה אותי אליכם לפני כמה שבועות ומאז אני לא מפספס פוסט. תודה רבה, עבודה נהדרת

    השבמחק
  3. אנונימי16/3/15 14:09

    מה נאמר ומה נגיד -- תודה!
    Nate Silver

    השבמחק
  4. אנונימי16/3/15 18:38

    תודה רבה על העבודה וההשקעה!

    השבמחק
  5. אנונימי17/3/15 09:31

    יפה מאוד חותם על הניתוח הזה. בדיוק מה שאני חושב. אלי

    השבמחק