12.3.2015

נעים בזמן

עדכון: המספרים של תחזית בטל בשישים בגוף הפוסט נכונים ל-12.3 ב06:00. התחזית מימין ממשיכה להתעדכן מאז, עם פרסום סקרים נוספים.

שבוע לפני הבחירות, מעניין לבחון כיצד השתנו המגמות לאורך מערכת הבחירות האחרונה, וכיצד תפקדו הסוקרים השונים. תמונה אחת שווה אלף מילים, ובפוסט הזה יהיו הרבה תמונות...

נתבונן לדוגמא במחנה הציוני (לחצו על התמונה להגדלה):
בתמונה מופיעות כל תוצאות הסקרים עבור המחנה הציוני ב-90 הימים האחרונים של מערכת הבחירות. בימים שבהם התקבלה אותה תוצאה יותר מפעם אחת, מספר הפעמים שהופיעה מצויין לידה. בין הנקודות עובר הממוצע-הנע של שבעה הימים הקודמים, ובירוק ואדום מסומנות התוצאות של מינה צמח (ומנו גבע) ומכון פאנלס פוליטיקס לאורך המערכה. הקווים האנכיים בגרף מסמנים את השבוע האחרון וזה שלפניו.

ניתן להתרשם מכך שפיזור התוצאות עבור המחנה הציוני קטן מאוד (עדריות של סוקרים, כבר אמרנו?), ושבעוד התוצאות של קמיל פוקס מפוזרות מעל ומתחת לממוצע, אלו של מינה צמח (ומנו גבע) הן מעל הממוצע בכל אחד מהסקרים שפרסמה. אצל שני הסוקרים, מתחזק המחנה הציוני בשבוע האחרון במנדט אחד. בתחזית בטל בשישים עומד המחנה הציוני היום על כ-24 מנדטים.

(*) שימו לב שהתמונות בפוסט הזה כוללות רק סקרים שפורסמו באמצעי התקשורת המרכזיים. סקריו של מכון גיאוקרטוגרפיה עבור i24news וסקרי TRI בביזפורטל הוסרו מן הרשימה.

מה לגבי שאר המפלגות? לאלו סוקרים ישנן נטיות ברורות כשמדובר במפלגות מסויימות? בואו נביט בתמונות...

נמשיך הלאה, מהגדולה לקטנה:
מהתמונה עולה בבירור שהליכוד הולך ונחלש בחודש האחרון ואיבד עד כה כ-2 מנדטים ויותר (הממוצע-הנע מקשה לראות את תוצאות הימים האחרונים, בהם הליכוד הולך ומאבד מנדט נוסף לפחות). עבור הליכוד בחרנו להראות את תוצאות מכון טלסקר (באדום). ניתן לראות שטלסקר נמצא באופן עקבי מעל הממוצע-הנע של הסקרים, בעוד מינה צמח נוטה להיות מתחתיו, אם כי לא באופן מובהק. בתחזית בטל בשישים הליכוד זוכה ל-21 מנדטים בלבד.
אצל יש עתיד ניכרת מגמת התחזקות ברורה בחודש האחרון. ניתן לראות שלרפי סמית יש נטייה מובהקת לסקור את יש עתיד בחסר, ואף-על-פי-כן, בשבועיים האחרונים סקריו התיישרו עם העדר. בימים האחרונים, התנופה של יש עתיד נבלמת מעט (כבר טענו בעבר שייתכן והיא הגיעה לשיא מוקדם מדי). יש עתיד מקבלת בתחזית המעודכנת של בטל בשישים כ14 מנדטים.

הרשימה המשותפת היא סיפור עצוב מבחינת סקרי בחירות 2015. קל להתרשם מהתוצאות שיש תמימות-דעים מוחלטת בין הסוקרים לגבי הרשימה המשותפת, ומי יודע אם הם צודקים, אם לאו. בשבועיים האחרונים הרשימה מתחזקת כמעט בכל הסקרים, מלבד אלו של טלסקר. בתחזית בטל בשישים הרשימה המשותפת ניצבת על 13 מנדטים, אך היא קרובה מאוד ל14 מנדטים (לו חתמה על הסכם עודפים עם מרצ, היא הייתה מבטיחה בנקל את המנדט ה14 בתחזית בטל בשישים). 
הבית היהודי חווה את הקריסה הגדולה ביותר בסקרים מבין כל המפלגות במערכת הבחירות הזו בשלושת החודשים האחרונים, והוא ממאן להתאושש כבר תקופה ארוכה. מממוצע של יותר מ16 מנדטים, מפלגתו של נפתלי בנט ירדה לקצת מתחת ל12. לסוקרים אין נטייה ברורה להעדפה כזו או אחרת לעומת הממוצע שמקבלת הבית היהודי בסקרים (גם המגמות בשבוע האחרון אינן אחידות, כפי שניתן לראות בגרף). בתחזית בטל בשישים, הבית היהודי מקבל היום כ-11 מנדטים.
כולנו היא חידה. קמיל פוקס, כפי שניתן לראות, חוזה לה מספר דו-ספרתי של מנדטים כבר תקופה ארוכה (והיום הוא כבר חורג משמעותית מממוצע הסקרים של השבוע האחרון, עם תוצאה של 11 מנדטים). עם זאת, הוא פחות או יותר היחיד. כמעט בכל הסקרים כולנו זוכה ל7-8 מנדטים. בתחזית בטל בשישים, כולנו כבר זמן רב מקבלת כ-10 מנדטים, ובהינתן המגמות השבוע, היא כבר מזנקת ל-12 מנדטים בתחזית.  
ש"ס עברה טלטלה בתחילת מערכת הבחירות הנוכחית, והיו שהספידו אותה אז, אולם הרושם הוא שהיא התייצבה לאחרונה בסקרים עם כ-7 מנדטים בממוצע. סוקרים מסוימים, כגון רפי סמית (שבאופן עקבי העריך את ש"ס בחסר במערכות בחירות קודמות), חוזים לה יותר מנדטים מהממוצע (שימו לב שסמית נצמד לדעתו גם במחיר חריגה מרווח בר-סמך של סטיית-תקן אחת מהממוצע). ש"ס ניצבת עם כ-8 מנדטים בתחזית בטל בשישים, כמנדט מעל הממוצע. 
לגבי יהדות התורה, קשה להעריך אם תקבל 6 או 7 מנדטים, אך לפי הסקרים, לפחות, אין שום אפשרות אחרת. נדגיש כי בשבוע האחרון חל ירידה בכוחה של המפלגה, ככל הנראה בשל מאבקים בין פלגים שונים בעדה החרדית-אשכנזית. בטל בשישים מקנה לה רק 5 מנדטים בתחזית האחרונה.

ישראל ביתנו היא מפלגה נוספת שספגה מכה בתחילת המערכה, עם פרסום החשד למקרי שחיתות שבוצעו לכאורה על-ידי חבריה והחקירה המשטרתית שנפתחה בעניין. עם זאת, המפלגה שורדת בסקרים ומקבלת כ-5-6 מנדטים בממוצע ברציפות כבר חודשיים. כפי שניתן לראות, מינה צמח נוטה להעריך את ישראל ביתנו בנדיבות, בעוד מכון פאנלס פוליטיקס מפגין תוצאות פסימיות יותר. בתחזית בטל בשישים, ישראל ביתנו זוכה ל-4 מנדטים (אחד יותר אם יחד נותרת בחוץ). שימו לב שישנו סיכוי של 25% שהיא כלל לא תעבור את אחוז החסימה.
מרצ היא כבר מפלגה קטנה מאוד עפ"י הסקרים. מספר לא מבוטל מהם, כולם של מכון טלסקר, מקנה לה 4 מנדטים בלבד, על סף אחוז החסימה. המודל של בטל בשישים גם הוא חוזה למפלגה כ-4 מנדטים ביום הבחירות, וסיכוי של כ-80% לעבור את אחוז החסימה.
אחרונה-חביבה נותרה מפלגת יחד. זו התעלומה הגדולה ביותר של בחירות 2015. בעוד אצל קמיל פוקס עברה יחד את אחוז החסימה בכל סקריו ב-90 הימים האחרונים, אצל האחרים זה קרה רק לקראת החודש האחרון. עד הסקר של קמיל פוקס מהיום, כל 13 הסקרים האחרונים שפורסמו באמצעי התקשורת המרכזיים - ברציפות(!) - נתנו ליחד 4 מנדטים. ניתן להתרשם מכך גם מהטבלה הבאה:
גם בהינתן גודלה, שפירושו שטווח השגיאה הסטטיסטית קטן יותר עבורה לעומת עבור הליכוד, לדוגמא, זה פשוט לא ייתכן סטטיסטית שבאף סקר מלבד זה של "הארץ" היא לא מקבלת 5 מנדטים, או לחילופין פחות מ-3.9, הרף המתאים לאחוז החסימה בבחירות הנוכחיות (3.25%). נראה שחלק מהסוקרים פשוט מניחים את ידם על כף המאזניים ומאלצים את כניסתה לכנסת, אולי מפני שהיעלמותה מובילה לתופעת-שרשרת ומשליכה על מפלגות רבות אחרות.

בתחזית בטל בשישים, יחד נכנסת לכנסת עם 4 מנדטים בסיכוי של 60 אחוז בקירוב, וזה הרבה בזכות הסקר של קמיל פוקס, שמצביע על התחזקות אפשרית של המפלגה השבוע (עד הסקר הזה, יחד עברה את אחוז החסימה רק ב-49% מסימולציות בטל בשישים). בשלב זה (וייתכן שכך יהיה עד לסיום), מאוד קשה לקבוע האם יחד תיכנס לכנסת או לא, ולכן מעתה תופיע מימין תחזית בטל בשישים המסתברת יותר בתור התחזית הרשמית, אך נאפשר בלחיצת כפתור לבחון את ההשלכות במקרה שהיא נחמקת מהמפה ומנדטיה מפוזרים בין המפלגות האחרות (או להיפך).

אין ספק שהמפלגות הקטנות מהוות מוקש לא קטן בפני הסוקרים ומנבאי הבחירות. אמנם אין הרבה הבדל בין תסריט שבו יחד נעלמת מהמפה או לכזה שבו ישראל ביתנו נמחקת (כל עוד אחת מהן שורדת), אך אם שתיהן ייכנסו ומרצ תישאר בחוץ, תהיה לכך השפעה רבה על גודל הגושים. עוד על כך בפוסטים הבאים לקראת סוף השבוע.

7 תגובות:

  1. * חלק מהסוקרים הם פשוט סוקרים העובדים (במערכת הבחירות הזו) עבור מפלגה מסוימת - סמית למשל פשוט עובד עם שס, וזה מסביר את ההטיות שלו בבירור .

    * מבחינת אחוז חסימה, הייתי דואג הרבה יותר לליברמן מאשר לאחרים. פסיכולוגית - יחד ומרצ נאבקו באחוז החסימה מתחילת הבחירות. יותר מכך, 1992 עדיין משפיעה על הציבור שיחד פונה אליו (כשהתחייה נפלה והובילה לנצחון רבין), ומרצ עוד זוכרת את בחירות 2009 שבהן קיבלה רק 3 מנדטים. איני בטוח שמצביעי ישראל ביתנו חושבים על כך - האפשרות פשוט לא סוקרה עד לימים האחרונים. אני יכול לראות אותם עוברים (למשל) לליכוד כדי לחזק את נתניהו אבל במספרים גדולים מדי. בנוסף, ליבת מפלגתו נראית פחות אידאלוגית משל האחרים, ואחוז המתלבטים אצלו גבוה יותר.

    השבמחק
    תשובות
    1. אותו ציבור לא הצליח להכניס את עוצמה לישראל לכנסת ה-19.
      ליברמן גם על סף היעלמות, זה נכון. ההשלכות לא יהיו מאוד שונות מהיעלמות של יחד, אגב, כל עוד אחת מהן בפנים.

      מחק
    2. אבל לא מדובר בדיוק באותו ציבור. "עוצמה" לקחה רק ימין קיצוני. "יחד" לוקחת גם חרד"לים שחושבים שבנט הופך את הבית היהודי למפלגה חילונית מדי, וספרדים מש"ס. חרדלים + ימין קיצוני הוא אותו חיבור כמו האיחוד הלאומי ב2009 שהכניס אז 4 מנדטים. יש סיבה להוסיף על זה עוד קצת מש"ס והבית וזה לדעתי יספיק.

      מסיבות דומות, גם מרצ תעבור. אבל ליברמן לדעתי בצרות גדולות יותר משתי המפלגות יחד. מצביעים שאננים + מפלגה שאננה + אחוז מתלבטים גבוה + אחוז הצבעה גבוה יותר = סיכון לנפילה מתחת לאחוז החסימה בדיוק בזמן שאסור לפרסם סקרים...

      מחק
  2. עושה רושם שהתחזית של מינה צמח שונה מזו של בטל בשישים עבור חלק ניכר מהמפלגות. בפעם הקודמת היא דייקה יותר... מעניין האם הפעם השינויים שהכנסתם שמחזקים את מגמות השבוע האחרון ינצחו את אלו של צמח :)

    השבמחק
    תשובות
    1. בקרוב נפרסם פוסט על הפתעת הבחירות, ונתייחס למינה צמח, סוקרים אחרים, וגם לתחזית בטל בשישים המתחשבת במגמות של השבועות האחרונים לפני הבחירות.

      מחק
  3. אנונימי12/3/15 14:16

    מה עם עלה ירוק?!

    השבמחק
  4. אנונימי14/3/15 22:06

    כן, באמת מה עם מפלגה שלא עוברת את אחוז החסימה באף סקר?! היא נכנסת אצלכם במודל?!?!?!??!?!

    השבמחק